Koneet & autot

Ensimmäinen biokaasua käyttävä maitoauto pääsee liikenteeseen: "Haluamme pitää auton ajossa vuorokauden ja viikon ympäri"

Koneet & autot 07.02.2019

Valion auto kerää päivisin tavallista ja öisin luomumaitoa.


Sofia Virtanen
Uudessa Volvo LBG 460 -maidonkeräysautossa on käytännössä sama ajotuntuma ja teho kuin perinteisessä diesel-autossa.

Valiolla tähtää hiilineutraaliin maidontuotantoon. Yksi askel tavoitteeseen on biokaasun hyödyntäminen.

"Olemme selvittäneet biokaasulla kulkevan maidonkeräysauton käyttöä jo muutamia vuosia. Nyt ajoneuvojen teknologia ja biokaasun jakeluverkosto ovat niin hyvät, että halusimme ottaa auton käyttöön", Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet sanoo.

"Luomumaidon lisäksi auto kerää myös muiden valiolaisten tuottajien maitoa, sillä haluamme pitää auton ajossa lähes viikon ja vuorokauden ympäri. Silloin sen päästöjä vähentävä vaikutus logistiikkaketjussa on mahdollisimman suuri ja saamme mahdollisimman paljon kokemusta auton käytöstä. Perusmaito haetaan tiloilta päivällä ja luomumaito yöllä."

Uudessa Volvo LBG 460 -maidonkeräysautossa on käytännössä sama ajotuntuma ja teho kuin perinteisessä diesel-autossa.

"Autojen kuljettajilla ja autohankinnoista päättävillä on paikoitellen vielä vanhoja mielikuvia ensimmäisistä kaasuautoista, joiden ominaisuuksissa oli vielä kehittymisen varaa", Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Manninen sanoo.

"Auton polttoainetankki on kaksoiskuorella varustettu ja alipaineistetulla tyhjiökerroksella eristetty, kuin termospullo, jotta kaasu pysyy kylmänä. Jos kaasu pääsisi lämpenemään ja paine tankissa nousemaan, polttoainetankin automatiikka vapauttaa kaasua hallitusti ilmaan ja paine laskee."

Kotimaan liikenteen päästöistä 40 prosenttia tulee raskaasta liikenteestä.

"Siksi yrityksien kuljetuslogistiikkaan kohdistuu paineita päästöjen vähentämiselle. Yksi rekkaveturi vastaa kokoluokasta riippuen vuosipäästöltään noin 40–50 henkilöautoa", Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen kertoo.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT