Koneet & autot

EU määrää automaattijarrutuksen pakolliseksi autoihin

Koneet & autot 26.02.2019

Myös kuljettajaa avustava kaistanpitojärjestelmä on tulossa pakolliseksi varusteeksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin.


Jarmo Palokallio
EU haluaa parantaa uusien autojen turvavarustusta.

EU:ssa valmistelee automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän määräämistä pakolliseksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Lakimuutos lisää erityisesti jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta.

Lakimuutos etenee maaliskuussa Eurooppa-neuvoston käsiteltäväksi. Asetus astuu voimaan vaiheittain vuosina 2020–2025.

Uudistus tuo automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän pakolliseksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Sen on arvioitu vähentävän jalankulkija- ja peräänajo-onnettomuuksia yli 40 prosentilla.

EU:n mukaan automaattinen hätäjarrutus on merkittävin turvallisuusinnovaatio autoissa sitten ajovakauden hallintajärjestelmän ja turvavyön.

Myös kuljettajaa avustava kaistanpitojärjestelmä on tulossa pakolliseksi varusteeksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin.

Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin on lisäksi tulossa vakiovarusteiksi alkolukkovalmius, kuljettajan vireystilaa tarkkaileva järjestelmä, peruutustutka, hätäjarrutuksen merkkivalo ja onnettomuustilanteiden tiedot tallettava järjestelmä.

Kuorma- ja linja-autoissa edellytetään erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havainnointia parantavaa kamera- ja sensoriteknologiaa.

"Autojen turvallisuus on parantunut huomattavasti viime vuosikymmenten aikana", toteaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Aktiiviset ja passiiviset turvalaitteet ovat vähentäneet merkittävästi henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrää ja lieventäneet onnettomuuksien seurauksia.

Turvallisuutta ovat viime vuosina parantaneet erityisesti ajovakauden hallintajärjestelmä, automaattinen hätäjarrutus, törmäysenergiaa sitovat turvakorirakenteet, jarruassistentti, automaattiset turvavyön kiristimet ja turvatyynyt.

Uusissa autoissa on jo nyt usein tarjolla kuljettajaa avustavia sovelluksia, kuten kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistusjärjestelmä.

Turvallisia autoja löytyy kaikista kokoluokista.

Kallion mukaan autokannan nykyistä nopeampi uudistuminen on avainasemassa uusimpien turvallisuusinnovaatioiden saamisessa autokantaan.

"Nykyinen EU-maiden toiseksi kirein autovero vanhentaa autokantaamme ja kannustaa pitämään vanhaa autoa käytössä mahdollisimman pitkään. Tämä ei ole kenenkään etu", toteaa Kallio.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT