Koneet & autot

Suomen autokantaa halutaan nuoremmaksi, mutta vanhoilla kaaroilla on vankka kannattajakunta: ”Pakkasissa yksinkertainen tekniikka on luotettavinta”

Koneet & autot

Suomen autokantaa halutaan nuoremmaksi, mutta vanhoilla kaaroilla on vankka kannattajakunta: ”Pakkasissa yksinkertainen tekniikka on luotettavinta”

Koneet & autot 01.03.2019

Vanha auto voi valloittaa ulkonäöllään, hinnallaan tai komealla moottoriäänellään. Vuoden 1989 Saabin omistaja on ylpeä saadessaan ajaa Suomessa valmistetulla autolla.

Halpoja kilometrejä ilman jonninjoutavaa sähköromua, linjaa vanhojen autojen hyötyjä Sami Kuhmoisista.

MT kysyi vanhojen autojen omistajilta verkkokyselyllä auton merkkiä, vuosimallia ja ajokilometrejä sekä syitä siihen, miksi autoa ei ole vaihdettu uudempaan.

Kyseistä korimallia on sanottu jopa maailman kestävimmäksi autoksi ja voi sanoa että asia on niin.

Opel Ascona A 2.0E TBO (vm. 1974)Ajokilometrit: ?

Opel Kadett C (vm. 1974)Ajokilometrit: 168 000 km

Aloituskuvan Saabilla (vm. 1989) on takanaan 313 000 kilometriä. ”Olen aina tykännyt Saabin ulkonäöstä", liminkalainen Jaakko Sangi kirjoittaa.

"Tämän sain halvalla ja oli tarkoituksena ajaa vuosi pari ja laittaa paaliin kun tämä on kaasarikoneella, mutta en ole raaskinut luopua kun tunneside on kasvanut liian vahvaksi"

"Rakastan autossa sitä, että tätä on helppo korjata ja tietoa ja osia löytyy vähän kaikkialta.

Tunnistekilvessä lukee Made in Suomi Finland.

Tästä olen ylpeä: saan ajaa Suomessa rakennetulla autolla.”

Petri Hiltunen
Renault 5 (vm. 1989)Ajokilometrit: 270 000

”Äitini hankki tämän auton vuonna 1990 vähän ajettuna kysyttyään minulta, millaisen auton hankkisi ensimmäisen Nissan Micran seuraajaksi", kertoo autostaan Petri Hiltunen Kontiolahdelta.

"Sain sen vuonna 2013 perintönä. Alustan osia ja moottorin apulaitteita on vaihdettu. Muutoin alkuperäisessä kunnossa. Ei kertaakaan olla jääty tielle.

Lähes koko vuoden päivittäisessä käytössä.”

E Hokkanen
BMW 530i (vm. 1989)Ajokilometrit: 315 000

”Piti saada vähän ajetun Mersun E-270 (vm. 2003) tilalle luotettavuutta", kirjoittaa autonsa hankinnasta Esa-Matias Tikkanen Kiuruvedeltä.

"Haettiin Saksasta paapalta 16-vuotias Sitikka, jolla oli kilometrejä takana ainoastaan 107 000. Samalla tuli myös ylivoimaista mukavuutta ”ilmapussi-Mersun” tilalle, eikä ole jousituksen kanssa sen koommin tarvinnut taistella. -- Ranskalaistyyppistä pientä sähkövikaa lukoissa ja muissa sähköissä ollut, mutta tienvarteen ei ole tarvinnut parkkeerata kesken matkan.”

Juuso
Mercedes-Benz (vm. 1977)Ajokilometrit: 718 500

Mäntyharjulainen Juuso osti Mersun projektiksi 15-vuotiaana.

"Tein autoon käyttöentraamisen ja ajan sillä nykyään käyttöautona. Kyseistä korimallia (w123) on sanottu jopa maailman kestävimmäksi autoksi ja voi sanoa että asia on niin.

Tulen todennäköisesti ajamaan sellaisella Mercedeksellä niin kauan kuin mahdollista.

Autoon on helppo tehdä remonttia jos sellaista joskus on, ei tarvitse viedä autoliikkeisiin vikakoodien lukuun. -- Pakkasissa mahdollisimman yksinkertainen tekniikka on luotettavinta. Ja polttoaineen kulutus ei ole merkittävästi suurempi kuin nykyautoissa.”

”Auto maalattiin ja verhoiltiin nahkalla viime keväänä ja nyt rakennan siihen uutta tbo-moottoria. Viime kesänä ajoin reilu 7 000 kilometriä", kirjoitaa Opelistaan Timo Seppälä Rymättylästä.

"Viime kesänä vanha moottori rupesi huohottamaan, siksi teen uuden moottorin. Auto on klassikko ja pyrin pitämään sen uutta vastaavassa kunnossa.

Ostin auton harrastajalta, joka oli sen 25 vuotta omistanut, ja itse aion pitää siitä huolta ainakin seuraavat 25 vuotta.”

Kälviäläiselle Tomi Passojalle vanhojen autojen muotoilu ja yksinkertaisuus on aina ollut erityinen asia. ”Kauppaan eno asetti ehdon, että autoa ei saa pilata tuunaamalla.

Nyt Kadetti on ollut minulla päivittäisenä käyttöautona vajaa neljä vuotta ja joskus tulevaisuudessa olisi ehkä museointi edessä.

Ruostetta on pelleissä ja muutama reikä pohjassa, mutta tähän asti on melko luotettava peli ollut. Onneksi varaosia saa vielä melko hyvin Saksasta.”

”Aikansa parhaimmin tehtyjä autoja joka kestää yksinkertaisen tekniikan ansiosta oikein huollettuna useita satoja tuhansia kilometrejä.

Säilyttää arvonsa ja halpa huoltaa kun huoltaa itse ja osia saa helpostikin", kuvailee BMW:tään haminalainen E. Hokkanen.

Pekka Muittari
Citroen XM 21 td (vm. 1998)Ajokilometrit: 186 332

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT