Koneet & autot

Automaatti sopii mainiosti Kia Stoniciin

Koneet & autot 06.03.2019

Kaksivärisyys piristää pikku­auton ilmettä.


Jarmo Palokallio
Kia Stonicin 18 sentin maavara riittää metsäteilläkin.

Kia Stonic on nykymuodin mukainen pieni katumaasturi. Kaksivärisyys piristää auton ilmettä ja uusi automaattivaihteisto mukavoittaa menoa.

Kia Stonic on edullista käyttö­autoa etsivän valinta. Kaksivärisenä se erottuu parkki­paikkojen tasaisen harmaasta perusmassasta. Siksi auto kelpaa myös identiteettiään korostaville nuorille.

Nuorehko asiakaskunta onkin yksi Stonicin tavoitteista.

Kilpailivat ovat huomanneet saman kohderyhmän.

Stonicin sisustus ja hallintalaitteet ovat kohdallaan. Ratinlämmitin tuo talviajoon mukavuutta.

Uusi automaattivaihteisto toimii hyvin yhteen moottorin kanssa. Tehot ovat auton kokoon ja käyttötarkoitukseen nähden kohdallaan.

Auto käyttäytyy liukkailla talvi­keleillä mallikkaasti. Ohjausvaste kasvaa vauhdin mukana.

Miinusta tulee siitä, että rengasmelu tunkee sisään talven jäljiltä karkeilla tienpinnoilta. Sama ongelma tosin on pahenemaan päin muissakin pikkuautoissa.

Kulutusta on painettu alas autoja keventämällä. Se on vähentänyt myös ääneneristystä.

Äänekkyys vaivaa Kiaa lähinnä kovavauhtisessa matka-ajossa. Taajamissa ja lyhyillä kauppareissuilla Kia sen sijaan on omassa elementissään. Siihen näppärä ja kevyesti käsiteltävä pikkuauto sopii hyvin.

Varustelista kasvaa huippua kohtia automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä, johon kuuluu jalankulkijan tunnistus. Kaistavahti ei puutu ohjaukseen, vaan hoitaa homman piippauksilla.

TX-varustukseen kuuluu myös kaukovaloautomatiikka.

Istuimet eivät ole aivan parasta A-luokkaa. Selkänojan säätö on portaittainen. Tilojen puolesta kuskilla ei ole valittamista, mutta takana on ahtaampaa.

Kolmisylinterinen moottori kuuluu jonkin verran läpi kiihdytyksissä. Sen tehot riittävät hyvin normaalikäyttöön. Matka-ajopainotteisella koeajolla auton kulutus oli 7,4 litraa sadalla kilometrillä.

Pikkuturbo on selvästi suosituin moottori Stoniciin. Sen vaihtoehtoina ovat 1,2-litrainen bensiinimoottori ja 1,6-litrainen diesel.

Maavaraa autossa on 18 senttiä. Sillä pärjää metsäteilläkin.

Tavaratilaa on 352 litraa, selkänojat kaadettuna 1 155 litraa. Tilassa on käytettävyyttä lisäävä kaksoispohja.

Stonicin lähtöhinta 1,2 litran koneella on noin 18 000 euroa. Tehokkaammalla 1,0 litran turbolla auton lähtöhinta on 21 490 euroa.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT