Koneet & autot

Tämä tuttu automalli yrittää paluuta myyntilistan kärkeen

Uusi Toyota Corolla iskee kolmella mallilla, jotka korvaavat Aurisin.
Jarmo Palokallio
Viistoperän kohderyhmänä ovat nuorehkot lapsettomat ostajat tai ne, joilla ei enää ole lapsia.

Toyota Corolla on maailman ja myös Suomen kaikkien aikojen suosituin auto. Nyt Corolla yrittää paluuta myyntilistan kärkeen.

Corollan valmistus alkoi vuonna 1966. Sen jälkeen tuotantohihnat ovat sylkeneet maailmalle pitkälti yli 46 miljoonaa Corollaa.

Suomessakin niitä on liikenteessä yli 148 000 kappaletta.

Kymmenkunta vuotta sitten Toyota päätti nuorentaa Corollan ostajakuntaa. Sen korvasi Auris, mutta konttiperä pysyi Corollana. Nyt Aurisin tarina päättyy ja Corolla palaa juurilleen.

Uusi 12. sukupolven Corolla lähtee valtaamaan markkinoiden ykköspaikkaa takaisin kolmella mallilla. Nuorille lapsettomille pariskunnille ja niille, joiden lapset ovat jo lentäneet pesästä on tarjolla viistoperäinen Corolla.

Sen vaihtoehtona on myös perinteinen, varsin linjakkaasti muotoiltu konttiperä. Sedanin arvellaan nappaavan myynnistä 15 prosenttia.

Kummassakin noista on melko ahtaat jalkatilat takapenkillä. Viistoperän käyttömukavuutta syö myös tavaratilan käyttöä vaikeuttava takapuskurin muotoilu ja korkeahko nostokynnys.

Uusi farmariversio napannee kaksi kolmesta Corollan ostajasta. Touring Sports nimeä kantava farkku on muista Corolloista poiketen suunniteltu Euroopassa.

Farmarissa tilaa on selvästi muita versioita enemmän. Sen toivotaan kelpaavan jopa entisen Avensiksen vaihtoehdoksi.

Aivan siihen farkun rahkeet eivät kuitenkaan riitä, vaikka autojen akseliväli on sama.

Tavaratila saa lisäpisteitä näppärästä lattialevystä. Sen kääntöpuoli sopii likaisiin kuljetuksiin.

Toyotan johto totesi vuonna 2015 pyrkivänsä eroon tylsistä autoista. Sen jälkeen esitelty C-HR olikin varsin uskalias veto.

Corollan muotoilu on selvästi perinteisempää.

Laatusatsaus näkyy sisämateriaaleissa. Ohjaamossa muovipaneelit ovat vaihtuneet pehmeään keinonahkaan.

Mittaristo on digipainotteinen. Perinteisen nopeusnäytön saa kaivettua esiin asetuksista.

Auton ajettavuus on kunnossa. Kaikki kolme autoa on rakennettu Toyotan kehutulle Tnga-pohjalevylle.

Uudesta 2-litran hybridiversiosta löytyy tehoa aiempaa enemmän. Etenkin farkkuversion kanssa se tulee tarpeeseen.

Myynnissä juuri 1,8 ja 2,0 litran hybridit jyräävät. Hinnaston alkaen mallina keikkuva 1,2 litran perinteinen bensamalli jäänee hyvin harvan valinnaksi.

Koeajolenkeillä hybridi-Corollan kulutus vaihteli maantieajossa 5,3-6,4 litran välillä sadalla kilometrillä.

Muista poiketen viistoperän ainoa moottorivaihtoehto on 1,8 litran hybridi.

Vaikka koeajo tapahtui Espanjassa kesäkeleillä, rengasmelu muistutti olemassaolostaan nopeuden noustessa yli 80 kilometriin tunnissa.

Niin vahva kolmikko kuitenkin on kyseessä, että tuskin mikään voi estää Corollan nousua myyntitilaston kunkuksi.

Corollan myyntitavoite jo tälle vuodelle on 5 500 kappaletta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Toyota myi parhaiten viime vuonna

MT selvitti: Näin maaseudun suosikkiautomerkin suosituimpien mallien hinnat muuttuivat

SK: On olemassa yhden automerkin kaksi mallia, joiden moottorit eivät hajoa ikinä