LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Koneet & autot

Ruotsalaistutkimus: Autoilu aiheuttaa vuosittain 500 miljardin euron kustannukset, jalankulusta ja pyöräilystä sen sijaan kymmenien miljardien hyöty

Perinteiset hyöty-kustannuslaskelmat suosivat professorin mukaan autoiluinfrastruktuurin rakentamista
Mari Ikonen
Pyöräily tuottaa yhteiskunnalle hyötyä 0,18 euron arvosta kilometriä kohden.

Tuoreen Ecological Economics -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan EU:ssa syntyy vuodessa pyöräliikenteestä 24 miljardin ja jalankulusta 66 miljardin edestä hyötyjä vuosittain. Yksityisautoilu sen sijaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset.

Saman tutkimuksen mukaan pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euron arvosta hyötyä kilometriä kohden ja kävely jopa 0,37 euroa kilometriltä. Yksityisautoilusta taas aiheutuu yhteiskunnalle 0,11 euron kustannus jokaista ajettua kilometriä kohden.

“Voimme arvioida eri kulkumuotojen hyötyjä verrattuna toisiin. Jos autolla kulkevat vaihtaisivat pyörään tai jalankulkuun lyhyilläkin matkoilla, olisivat hyödyt valtavia”, tutkimusryhmää vetänyt professori Steffan Gössling ruotsalaisesta Linné -yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Ruotsalaistutkimuksessa todetaan, että autoilun kustannukset aliarvioidaan systemaattisesti liikenneinvestoinneissa. Tämän takia hyöty-kustannuslaskelmia pitää kehittää ja erityisesti kaupunkiliikenteessä laskelmissa pitäisi arvioida myös eri investointien vaikutukset vaihtoehtoisiin liikennemuotoihin.

Professori Gösslingin johtamassa tutkimuksessa eri liikennemuodoille hyötyjä ja kustannuksia arvioitiin neljällätoista eri muuttujalla ilmastonmuutoksesta maankäyttöön ja ruuhkista terveyteen.

“Perinteiset hyöty-kustannuslaskelmat eivät kata kaikkia kustannustekijöitä. Laskentatavat suosivat autoiluinfrastruktuurin rakentamista”, Gössling toteaa.

Myös Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen apulaisprofessori Heikki Liimatainen näkee muutostarpeita nykyisissä hyöty-kustannuslaskelmissa.

“Matka-ajan merkitys muuttuu liikenteen automaation myötä. Ja kun päästöjä pitää vähentää, niin on luonnollista, että päästöjen painoarvo laskelmissa kasvaa. Tärkeää on myös miten arviointia tehdään: tehdäänkö se yksittäisen tie- tai ratapätkän osalta vai arvioidaanko hankkeen vaikutuksia laajemmin liikennejärjestelmään", hän toteaa tiedotteessa.

Liimataisen mukaan ilmastonäkökulman takia hyöty- ja kustannuslaskelmissa pitäisi siirtyä järjestelmätason tarkasteluun. Hänen mukaansa arvioinnista puuttuu nykyisin myös jalankulun ja pyöräilyn positiivinen puoli.

Tutkimukseen pääset tutustumaan tarkemmin tästä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suhtaudutko asioihin positiivisesti vai negatiivisesti? Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan se vaikuttaa rajusti riskiisi sairastua ja kuolla sepelvaltimotautiin

THL tutki: Maaseudun asukkaat kuluttavat kaupunkilaisia enemmän rahapeleihin, mutta saavat pienemmän osan niiden tuotoista

Viettääkö lapsesi yli neljä tuntia ruudun ääressä viikonloppuisin? Tuoreen tutkimuksen mukaan hänen painoindeksinsä on muita suurempi