Koneet & autot

EU kieltää kuljettajan itsensä ajamat autot – myös ralliautot siirtyvät automaattiohjaukseen

Vanhat autot on muutettava itsestään ajaviksi siirtymäajan jälkeen.
Jarmo Palokallio
Ensimmäiset itsestään ajavat autot ovat jo kaupoissa.

EU kieltää kuljettajan itsensä ajamat uudet autot kahden vuoden päästä tästä päivästä eli 1.4.2021 lähtien. Kielto on linjassa aiemmin päätetyn uusien autojen hätäjarru- ja nopeusrajoitinpakon kanssa.

"EU on päättänyt ottaa liikenteen turvallisuuden parantamisen tosissaan. Aiemmista päätöksistä poiketen nämä uudet vaatimukset koskevat koko autokantaa, aina vanhinta harraste-Corollaa myöten", linjaa EU:n liikenne- ja uittoväyläkomissaari Herbert Calmisto.

Uusien autojen osalta automaattinen ohjaus on tehnyt tuloaan jo pitkään. Calmisto pitää esimerkiksi Suomen talviolosuhteiden aiheuttamia mahdollisia  pulmia vähäisinä kokonaisuuden kannalta.

"Ilmasto kiittää, mitä vähemmän suomalaiset talvella liikkuvat", Calmisto kiteyttää.

MM-ralli- ja formulakisoissa uudet säännöt astuvat voimaan jo ensi kaudella. Automaattiohjauksen lisäksi ralleissa aletaan noudattaa tiekohtaisia nopeusrajoituksia. Formuloissa kattonopeudeksi tulee 100 kilometriä tunnissa.

"Autourheilun turvallisuudelle muutokset ovat suurimmat sitten turvavyön keksimisen jälkeen", iloitsee Calmisto.

Vanhoille autoille automaattiohjaukseen siirtyminen tuo ongelmia, mutta siihenkin on kehitteillä jälkiasenteisia satelliittipaikannukseen perustuvia ohjauspaketteja. Ensimmäisiä on jo kokeiltu Saharaan rakennetuilla koealueilla ja tulokset ovat lupaavia.

"Vanhoista autoista haluamme muutenkin eroon, joten näistä vaatimuksista ei tingitä. Varmistamme automaattiohjaukseen siirtymisen sillä, että kaikista vanhoista autoista on irrotettava ratti tai kuljettajan istuin viiden vuoden siirtymäajan jälkeen", Calmisto vaatii.

Suomen liikenneministeriö valmistelee rattien ja etupenkkien laajamittaista kierrätystä.

"Etunojaa ottavat autonomistajat voivat alkaa palauttaa ratteja ja etupenkkejään kuntien kierrätyspisteisiin jo tänään 1.4. kello 14 jälkeen", toteaa neuvotteleva virkamies Taavetti Jahnukainen.

Jahnukainen arvelee, että rattien ja etupenkkien materiaaleista saadaan kierrätettyä jopa 94 prosenttia.

"Uusien rattien sijaan niistä on tarkoitus valmistaa polkupyöriä ja potkulautoja", Jahnukainen näkee tulevaisuuden.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tuliko tehtyä virheostos? Kerro meille epäonnistuneimmasta maatalouskonehankinnastasi

Koneviesti: Volvo Laplander C202 on muuttunut vuosien saatossa puolustusvoimain maastoajoneuvosta jokamiehen harrasteajokiksi – nykyään se sopii jopa nuoren ensiautoksi

Suomalaisten autojen suosikkiväreissä raju muutos: Yksi kasvoi reilusta viidestä prosentista lähes 30 prosenttiin, toinen syöksyi lähes neljäsosasta reiluun 10 prosenttiin