Koneet & autot

Ruotsi dumppaa käytetyt autonsa Suomeen

Autoala tarjoaa ratkaisuksi uusien autojen veron alennusta.
Jarmo Palokallio
Käytettyinä tuodut autot ovat keskimääräistä suuripäästöisempiä. Kuvassa Ruotsista tuotu vanhempi harrasteauto odottaa rekisteröintikatsastusta.

Viime vuonna Suomeen tuotiin 45 000 autoveron alaista käytettyä autoa. Määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin. Tuonti kasvoi etenkin Ruotsista.

Autot olivat keski-iältään yli 8-vuotiaita. Suuri osa niistä oli edustusautoja tai katumaastureita.

Käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat. Autoala on huolissaan siitä, että käytettyjen autojen tuonti söi Suomen arvonlisäverotuloista noin 100 miljoonaa euroa.

Ennusteen perusteella tänä vuonna käytettyjen autojen tuonti kohoaa lähes 60 000:een.

”Samaan aikaan kun vaalikeskusteluissa puoluejohtajilta tentataan kantaa polttomoottorikieltoihin tai vuoden 2030 sähköautojen määrää koskeviin tavoitteisiin, kaasuttaa Suomi ilmastomoponsa kohti rotkoa”, toteaa Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Kallion mukaan Suomi on jäänyt Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottavaksi maaksi yhdessä muiden Itä-Euroopan maiden kanssa.

Sen sijaan autoverottoman Ruotsin vienti kasvoi viime vuonna 105 000 käytettyyn autoon.

”Osa viranomaisistamme tuntuu edelleen ajattelevan, että käytettyjen autojen maahantuonti on leppoisaa kansanhuvia, joka lisää valtion autoverotuottoja. Tilastot kertovat päinvastaisesta”, Kallio sanoo.

Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut jo 23 000 euroon eli moninkertaiseksi kotimaassa myydyn keskimääräisen käytetyn auton hintaan nähden.

Myös käytettynä tuotujen autojen keskimääräinen autoveron taso on noussut lähelle uuden auton autoveroa eli noin 5 000 euroon.

Tämä kielii siitä, että pienemmän ja uudemman kotimaasta hankitun auton sijaan ulkomailta hankitaan suurempi ja vanhempi auto, koska suuripäästöistä vanhaa autoa kohdellaan uutta helläkätisemmin verotuksessa.

”Kuluttaja tai kysyntään vastaavat autokauppiaat eivät ole syyllisiä syntyneeseen tilanteeseen. Mikäli verokohtelu ohjaa hankkimaan auton käytettynä ulkomailta, on kansalaisella oikeus tämän mukaan toimia”, Kallio pohtii.

Kallion mukaan ainoa tapa hillitä vanhojen, suurten ja suuripäästöisten autojen maahantuontia on laskea uusien autojen autoveroa kaikissa päästöluokissa.

Uusi suuri auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi vastaava malli. Kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät nyt jaloillaan hakemalla ne käytettynä ulkomailta.

Mikäli auto ostettaisiin uutena tai vähemmän käytettynä kotimaasta olisi se todennäköisesti pykälää pienempi ja siten myös pienipäästöisempi.

”Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille? Ja vaikka veromenetykset eivät päättäjiämme liikuttaisi, miten on kotimaisen autoalan työpaikkojen laita”, Kallio kysyy.

”Vain siten, että kotimaasta hankittu auto on käytettynä ulkomailta haettua houkuttelevampi hinnaltaan, voidaan autokannan vanheneminen pysäyttää. Sisämarkkinasäännösten vuoksi muuta ratkaisua ei ole”, Kallio summaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kesko laajentaa autokauppaansa rajusti: Kaappasi Volkswagen-, Audi- ja SEAT-liiketoiminnot Laakkoselta

Autojen nopeusrajoittimet estettävä

Kaasuautot nokittavat sähköautot suosiossa