Koneet & autot

Skoda Scala heittää Toyota Corollalle kovan haasteen – Rapidin korvaava auto antaa paljon vastinetta 20 000 euron lähtöhinnalle

Tsekkisuunnittelijat ovat onnistuneet kokoamaan annetuista palikoista varsinaisen tilaihmeen.
Jarmo Palokallio
Scala muistuttaa enemmän farmariautoa kuin viistoperää.

Skodan uusi Scala korvaa vanhan Rapidin. Uutuus asemoituu kooltaan autojen keskisarjaan eli se haastaa Golf-luokan autot.

Haastetta tehostaa, että Scalan lähtöhinta on painettu 20 000 euroon. Auto antaa paljon vastinetta sille rahalle.

Scala on rakennettu Volkswagen konsernin pienillä autoilla käytettävälle alustalle. Silti se on kymmenen senttiä Golfia pidempi.

Tila tuntuu auton sisällä. Takapenkilläkään ei ole niin ahdasta kuin, mihin tässä luokassa on toteutettu. Mittojensa puolesta Scala pärjää hyvin esimerkiksi hiljan esitetylle Toyota Corolla Hatchbackille.

Ulkomuodoiltaan Scala muistuttaa enemmän farmariautoa kuin viistoperää. Sen tavaratila vetää 467 litraa. Ero Golfin vastaavaan nousee 80 litraan.

Tsekkisuunnittelijat ovat siis jälleen kerran onnistuneet kokoamaan annetuista palikoista varsinaisen tilaihmeen.

Skodan ideologian mukaisesti autoon on ympätty näppäriä arkea helpottavia keksintöjä. Oven sisältä löytyvä sateenvarjo on yksi niistä.

Yllättävän kätevä yksityiskohta on myös pissapojan säiliön korkin aukeaminen kaukaloksi, joka helpottaa täyttöä.

Näitä lisää.

Ohjaamossa näkymät ovat modernit etenkin Style-tasolla, kun eteen aukeaa digimitaristo ja laaja kosketusnäyttö. Alemmilla varustetasoilla mittaristo on analoginen ja kosketusnäyttö pienempi ja pelkistetympi.

Takaluukun saa auki jalan heilautuksella ja vetokoukku taittuu esiin sähköisesti.

Koeajossa jo Scalan kolmipyttyinen 1,0 litran bensaturbo osoittautui riittävän pirteäksi myös vuoristoteille. Sen vaihtoehtona oli 1,5 litran TSI-moottori DSG-automaatilla.

Dieselmoottorilla autoa ei tuoda Suomeen.

Bensamoottoreiden kulutukset pyörivät seitsemän litran paremmalla puolella sataa kilometriä kohti.

Ajettavuus on kunnossa. Jos Scalaan ottaa sporttialustan, se säätyy halutun ajotilan mukaiseksi. Sen vaihtoehtona ovat normaali- ja 1,5 sentillä korotettu off-road-alusta.

Scalan ääneneristys on normaalia pikkuautotasoa tai ehkä jopa vähän sitä parempi. Siitä ei Etelä-Euroopan tasaisilla teillä saanut täyttä kuvaa.

Jarmo Palokallio
Scalan kojelaudan näytöt vaihtuvat varustetason mukana.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Skodan uusi Scala kiristää kisaa Suomen suosituimmasta autosta

Tuliko tehtyä virheostos? Kerro meille epäonnistuneimmasta maatalouskonehankinnastasi

Koneviesti: Volvo Laplander C202 on muuttunut vuosien saatossa puolustusvoimain maastoajoneuvosta jokamiehen harrasteajokiksi – nykyään se sopii jopa nuoren ensiautoksi