Koneet & autot

Maailman suosituimman porrasperän vetokyky on nolla kiloa

Suomeen palaavaa Toyota Camrya on myyty maailmalla 19 miljoonaa kappaletta.
Jarmo Palokallio
Toyota Camry haastaa edustusluokan.

Toyota Camry tekee paluun Suomeen. Uutuus kiinnostanee väistyvän Avensiksen omistajia, mutta se yrittää haastaa myös edustusautoluokkaa.

Camry esiteltiin vuonna 1982, minkä jälkeen se on ehtinyt kahdeksanteen sukupolveen. Menestystä on riittänyt, sillä maailmalla autoa on myyty 19 miljoonaa kappaletta.

Se kertoo, että kyse on nimenomaan automallista, jota myydään kaikkialla maailmassa. Siinä on sekä hyviä että huonoja puolia.

Suomalaisten kannalta menestystä saattaa rajoittaa, että auton vetokyky on nolla kiloa eikä avuksi saa ottaa myöskään kattotelinettä.

Maahantuojan mukaan kyse on siitä, että maailmalla porrasperäisiä autoja ei ole totuttu pitämään vetoautoina. Tilanne saattaa kuitenkin muuttua.

Camryn voimalinjan päässä on 2,5 litran hybridibensamoottori. Se on RAV4:stä tuttua tekniikkaa.

Koeajossa moottori kulutti kolmen hengen kuormalla ja normaalinopeuksilla 6,6 litraa sadalla kilometrillä. Pienemmällä kuormalla ja tasaisella, rajoitusten mukaisella noin 60 kilometrin tuntinopeudella kulutus putosi 5 litran pintaan.

Ajossa auto on mukava. Premium-varusteltuna ratin säätö on sähköinen ja myös takapenkillä on säätömahdollisuus sekä kaltevuudelle että ilmastoinnille.

Ratin lämmittimen puute on selkeä miinus. Sellaisia löytyy jo perusautojen perusvarustuksesta.

Camryn myyntitavoite on noin 550 autoa vuodessa. Saman kokoluokan sedaneista samoissa myyntiluvuissa on esimerkiksi Volvo S90.

Tähtäimessä on myös Skoda Suberb, ehkä jopa E Mercedes.

Asiakkaita ei haalita hinnalla, vaan tiloilla ja luotettavalla brändillä. Auton alkaen hinta on noin 39 000 euroa.

Yksi auton kohderyhmistä ovat taksit. Kyselyitä ja kiinnostusta on kuulemma jo ollut.

Lentokenttäkäyttöä rajoittaa takakontin luukun koko. Tavaratilaa on muuten ihan mukavasti.

Sileillä keskieurooppalaisilla asfalteilla Camry on varsin äänetön. Rouheimmilla päällysteillä rengasääniltä ei voi välttyä.

Plussaa auto saa vakiovarusteena olevasta turvavarustuksesta. Kaistavahdissa on kaksi asentoa. Toinen vain piippailee varoituksia, mutta toinen avittaa ohjausta oikeaan suuntaan.

Penkit ovat aina nahkaa.

Ensimmäiset uudet Camryt ovat jo Suomessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Jos aiot ostaa kesäauton, lue ensin nämä vinkit, jotta vältyt ikävyyksiltä

Liian moni autoilija törttöilee tietyömailla: ”Opasteille ja rajoituksille on syynsä"

Sähköautot törmäävät hinnan lisäksi huonoihin sähköverkkoihin isossa osassa maailmaa