Koneet & autot

Koneviesti: Timmatille kelpaa kaikki muovi – paalauskone pakkaa maatilan muovit uudelleenkierrätettäväksi

Timmat-muovipaalauskone on alun perin tarkoitettu pääasiallisesti maataloudessa syntyvien muovien paalaamiseen.
Visa Vilkuna
Ison Timmat-muovipaalaimen kakkosmallin on valmistanut haapajärvinen Parkone oy, joka paremmin tunnetaan laadukkaiden äkeiden valmistajana. Paalain painaa noin 600 kiloa. Siirtely on helppoa trukkihaarukalla.

Haapajärveläinen Markku Pihlajamaa on kolmen kaverinsa kanssa kehittänyt Timmatia jo vuosia. ”Aloitimme testauksen pikkukoneella, joka edelleenkin palvelee Toholammilla Pramia Plastic Oy:n PET-pullojen kierrätyslaitoksella. Isompaa laitetta on tullut kolmisen vuotta testattua ja kokeiltua. Nyt koneen toiminta on saatu kutakuinkin halutuksi”, Markku Pihalajamaa kertoo. Ison Timmat-muovipaalaimen kakksosmallin on valmistanut haapajärvinen Parkone Oy, joka valmistaa äkeitä.

Timmatille kelpaa kaikki muovimateriaali. Laite puristaa muovimassan syöttökaukalosta kuuman puolisuunnikkaan muotoisen supistuvan tunnelin läpi. Muovipaalin tai -harkon leveys ja korkeus ovat noin 30 senttiä. Pituus voidaan määrittää halutuksi. Pyöröpaalien käärintämuoveja paalattaessa metrin mittainen harkko painaa noin 4,5 kiloa, mikä on suhteellisen helppo käsitellä.

Pihlajamaa kavereineen vuokraa laitetta. ”Paaliin on saatu kanistereita, kateharsoja, saaveja, kalalaatikoita ja keinokuituvaatteita. Onpa rikki mennyt Sulo-roskiskin nöyrtynyt männän ja kuuman tunnelin käsittelyssä”, Pihlajamaa kertoo.

Muovia kuumennuskanavaan syöttävän hydraulisylinterin iskunpituus on metri. Voimansa sylinteri saa neljän kilowatin sähkömoottorista. Männän edestakainen liike kestää noin 45 sekuntia ja työntövoima on 10 tonnia. Tunnelia kuumentava neljän kilowatin vastus riittää siihen, että ulos tulevan harkon pinta on vain sen verran sulanut, että harkko pysyy kasassa.

Koneessa on lämpötilan säätö, sillä paalin muodostumiseen vaikuttaa se, että paalataanko talvella vai kesähelteellä sekä se, onko paalattava tavara märkää vai kuivaa. Mitä kosteampaa tavara on, sitä enemmän lämpöä muovipaalin muodostuminen tarvitsee.

Timmetin suunnittelussa energiantehokkuus on ollut yksi koneen suunnittelun vaatimuksista. Viimeisimpänä energiatehokkuutta parantavana seikkana koneen kuumennustunneli vuorattiin kovaa kuumuutta kestävällä lämmöneristyslevyllä.

Kuten aina koneiden kohdalla kehitystyö on kuitenkin jatkuvaa. Tarkoitus on pitää kone mahdollisimman yksinkertaisena isäntälinjan koneena, vaikka uusia parannusmahdollisuuksia putkahtaa alati esiin. Koneen käytön on kuitenkin oltava helppoa ja turvallista ilman erillisiä kursseja.

Timmatin hinnasta ei ole tehty kovin tarkkaa laskelmaa, mutta Pihlajamaan arvio hinnasta on noin 15 000 euroa (alv 0 %). ”Timmat saattaisi sopia kyliä kiertävälle yrittäjälle, joka ajelee talosta toiseen paalaamassa muovit siistiin pinoon”, Pihlajamaa arvioi sopivasta ostajaehdokkaasta. Kun kyläkunnalla paaleja on kasassa tarpeeksi, ne voisi viedä yhdellä rekkakuormalla jatkojalostukseen.

Pihlajamaa on myös suunnitellut samalla tekniikalla toimivan puristimen asentamista laivaan, joka käy kiinni valtamerten jättimäisiin muovijätelauttoihin. Ruumaan mahtuisi huomattava määrä muovia, kun siitä puristettaisiin ensin vesi ja ilma pois. Seuraava askel voisi olla kuivatislauslaitteiston asentaminen alukseen, jolloin muovijätteestä saisi laivan tarvitseman polttoaineenkin.

Katso Koneviestin sivuilta kuvat Timmatin paalausprosessista!

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Koneviesti: Taimikoita voi raivata myös koneella – Se on Arto Tapion ansiota, hän keksi monen tunteman raivauspään

Koneviesti: 10-litrainen moottori ja paineilmajarrut olivat uusinta uutta 1950-luvulla – Scania-Vabis 75-sarja nosti Scanian nousukiitoon Suomessa

Koneviesti: Robottiruohonleikkurit vertailussa – suuremmankin alueen pihatyöt hoituvat automaattisesti