Koneet & autot

Sähköautot törmäävät hinnan lisäksi huonoihin sähköverkkoihin isossa osassa maailmaa

"Uusiutuvat polttoaineet ovat ratkaisuna selvästi edellä uusiutuvaa sähköntuotantoa", Neste arvioi.
Nesteen johtavan markkina-analyytikon Anselm Eisentrautin mukaan sähköverkkojen heikkouden lisäksi autojen hinta on vielä suurempi kynnys liikenteen sähköistymiseen kehittyvissä maissa kuin kehittyneissä maissa. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Jätteistä ja tähteistä tehdyt uusiutuvat polttoaineet voisivat olla ratkaisu liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi kehittyvissä maissa, kuten väestöltään voimakkaasti kasvavassa Afrikassa. Näin arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa

"Biodiesel käy nykyautoihin. Biodiesel on jopa 90 prosenttia puhtaampaa kuin tavallinen diesel", Rissa kertoo.

Nykyautoihin sopivat polttoaineet ovat tärkeitä maailmanlaajuisesti, sillä köyhissä maissa autokanta on monesti ikivanhaa, eikä voi olettaa, että autokanta uusiutuisi nopeasti.

Kiinassa autokanta sähköistyy nopeasti, mutta esimerkiksi yli 1,3 miljardin asukkaan Intiassa liikenteen sähköistyminen on vasta alkutekijöissään, puhumattakaan Afrikasta, jonka väestö kasvaa voimakkaasti.

Nesteen johtava markkina-analyytikko Anselm Eisentraut arvioi, ettei sähköauto voi olla ratkaisu noissa maissa, sillä sähkö on niukka resurssi.

"Intiassa tapahtuu usein sähkökatkoja, hän sanoo."

Eisentrautin mukaan sähköverkkojen heikkouden lisäksi autojen hinta on vielä suurempi kynnys liikenteen sähköistymiseen kehittyvissä maissa kuin kehittyneissä maissa.

Pitkään Intiassa työskennellyt Fortumin biopohjaisista ratkaisuista vastaava johtaja Heli Antila kertoo kuitenkin, että Intiassa on otettu tavoitteeksi lopettaa polttomoottoriautojen myynti jo vuonna 2030.

Hänen mukaansa paljon riippuu siitä, ryhtyvätkö paikalliset autotehtaat valmistamaan sähköautoja. Fortum on itse kokeillut Intiassa vaihdettavilla akuilla varustettuja rikshoja.

Rissa ennustaa, ettei Suomessakaan millään kyetä siirtymään sähköautoihin nopeata tahtia.

"Meillä pitää olla ratkaisuna eri vaihtoehtoja. Meidän pitää keksiä tapoja, jolla biokaasua ja biopolttoaineita saadaan nopeammin levitettyä", Rissa sanoo.

Useimmissa Afrikan maissa sähköverkkojen piirissä on alle puolet väestöstä. Antila näkee ratkaisuksi paikallisen sähköntuotannon yhä edullisemmiksi tulevilla aurinkokennoilla, jolloin ei tarvita järeitä siirtoverkkoja.

"Sähkö voidaan tuottaa paikallisesti ja ladata autot sillä."

Eisentraut painottaa, että uusiutuvat polttoaineet ovat ratkaisuna selvästi edellä uusiutuvaa sähköntuotantoa. Teknologia perinteisten biopolttoaineiden valmistuksessa on kypsää, eikä jalostaminen ole monimutkaista.

"Ne ovat suuressa mittakaavassa kilpailukykyisiä verrattuna sähköautoihin."

Viime vuonna myytiin vajaat 1,7 miljoonaa täyssähköautoa, joista noin puolet meni Kiinan markkinoille, Rissa kertoo.

"Kiinan autokanta ajetaan sähköautoihin entistä voimakkaammin jatkossa", hän sanoo.

Hänen mukaansa Kiina haluaa valmistaa itse paljon sähköautoja. Silloin kysymykseksi nousee akkujen valmistuskapasiteetti.

"Kiina tulee ostamaan akkuja muualtakin maailmasta kuin vain omista tehtaistaan", Rissa ennustaa.

Hän arvioi, että akuista syntyy pullonkaula moneksi vuodeksi ennen kuin akkutehtaiden tuotantomäärät nousevat tarpeeksi tyydyttääkseen autoteollisuuden kysynnän.

Suomessa on vireillä ajatus akkuteollisuuden kehittämisestä, sillä Suomi on ainoa EU-maa, josta löytyy akkumetalleja merkittävässä määrin.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kysely: Enemmistö autonsa juuri myyneistä tai sitä parhaillaan myyvistä kuluttajista on kiinnostunut vaihtamaan sähkö- tai hybridiautoon viiden vuoden kuluessa

Hallitus tiukentaisi sähkönsiirron hinnankorotusten sääntöjä – kuluttajien hintoihin ei vaikutusta pitkällä aikavälillä

Tesla teki kolmessa kuukaudessa 408 miljoonan dollarin tappiot – osake luisui jyrkkään laskuun