Koneet & autot

Koulujen loppuminen lisää ilkivaltaa kiskoilla, ”Kiskolle oli kasattu kymmenien metrin matkalle jopa nyrkinkokoisia kiviä"

Junille kasataan esteitä ja raiteilla otetaan viimehetken selfie-kuvia.
Timo Aalto
Veturinkuljettaja Janne Teräs on törmännyt jopa kiviesteeseen.

Koulujen päätösviikonloppu ja siitä käynnistyvä kesälomakausi näkyy turhan usein ikävästi raideliikenteessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että erityisesti lapset ja nuoret innostuvat kasaamaan kiskoille erilaista tavaraa nähdäkseen mitä niille tapahtuu junan ajaessa ylitse.

”Erityisesti veturin alta saattaa rikkoontua erilaisia osia ja letkuja, kuten myös kiskoilla olevia laitteita. On myös selvää, että veturin pyöriin tulee helposti lovia niiden ajaessa esteiden yli”, veturinkuljettaja Janne Teräs.

”Kun juna ajaa kiskoilla olleen esteen yli, täytyy se aina pysäyttää tarkastusta varten. Tässä kuluu aikaa minimissään varttitunti, mikä aiheuttaa viivästyksiä junien kulkuun”, Teräs kertoo.

Teräs sanoo kiskoilta löytyneen hyvin monenlaista polkupyöristä ja muovituoleista pesukoneisiin. Usein erilaista tavaraa päättyy kiskoille niiden ylittävien siltojen kohdalta, ihmisten pudottaessa niitä raiteille. Viime kesänä Teräs törmäsi kuitenkin Laihialla konkreettisesti erilaiseen esteeseen, kiviesteeseen.

”Kiskolle oli kasattu kymmenien metrin matkalle jopa nyrkinkokoisia kiviä riviin. Ajoin niiden päälle ensimmäisen kerran matkustajajunalla 120 km/h. Kivien päälle ajaminen aiheutti hurjan metelin niiden rikkoontuessa pyörien alla ja kiven murusten sinkoillessa sinne tänne.”

”Toisella kertaa hiljensin kivipaikkaan tulleessa jo ennakoivasti, ja siellähän kivet olivat taas. Tuolla kertaa näin myös tapahtumaa seuranneet kivien asettelijat. Teot loppuivat onneksi pian tämän jälkeen, ja tekijät ottivat toivottavasti opikseen.”

Veturinkuljettaja on huolissaan erityisesti Etelä-Suomessa lisääntyneestä villityksestä, missä nuoret makaavat kiskoilla tai niiden vieressä viime hetkeen saakka.

”Esimerkiksi Jokelassa sattui kohdalleni jokin aika sitten tilanne, missä nuori henkilö makasi kiskojen vieressä lähestyessäni ohituskohtaa.”

”Hän pinkaisi onneksi ajoissa pois kiskojen välisen aidan yli. Tuolloin olisi kuitenkin ollut mahdollista, että aidan takana olevia kiskoja pitkin olisi tullut juna, mikä olisi tiennyt ikävää loppua.”

Teräs muistuttaa myös selfieiden ottajia pelisäännöistä, hän toivoo kuvaajien pysyvän riittävän kaukana junista.

”On aivan ok ottaa kuvia junista, mutta se täytyy tehdä riittävältä etäisyydeltä. Tultaessa metrin päähän raiteista, ollaan suuressa vaarassa. Jos selässä on vielä reppu ja irtonaisia remmejä, saattavat ne takertua ohikiitävään junaan.”

”Tällaiset tilanteet ovat veturinkuljettajille todella ikäviä. Emme voi tehdä hätäjarrutusta joka kerta, kun joku lähestyy kiskoja, sillä matkanteosta ei tulisi silloin mitään.”

Teräs ihmettelee myös joidenkin autoilijoiden kiirettä heidän kiertäessään jo lähestyvän junan vuoksi laskeutuneet puomit.

”On käsittämätöntä, että puomit kierretään ja jatketaan kiskojen yli. Tällöin täytyy olla todella kiire, koska oma terveys ja henki asetetaan vaakalaudalle.”

”Olen myös kohdannut tilanteita, joissa odotan junan kanssa pysähdyksissä sivuraiteella toista raidetta tulevaa junaa. Luulen, että näissä tilanteissa puominkiertäjät ovat ajatelleet vain junaa, joka on paikallaan, eivätkä ole edes tiedostaneet vauhdilla lähestyvää junaa.”

Kokenut veturimies muistuttaa junien nopeasta etenemisestä.

”200 kilometriä tunnissa kulkeva juna etenee 55 metriä sekunnissa. Juna pysähtyy samasta nopeudesta kesäkelillä hätäjarrutuksessa vajaan kilometrin päässä jarrutuksen alkamisesta. Syksyn lehtikeleillä matka saattaa venyä jopa kahteen kilometriin.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Pätkiikö junan verkko työmatkaliikenteessä? Raidenetin toimivuutta haittaavat monet seikat

Veturinkuljettajien kiistan selvittely jatkuu – neuvottelut päättyivät maanantailta tuloksettomina

Tietokone tuo EU-vieraille maatilan Finlandia-taloon – virkamiesvieraat pääsivät maatilalle vierailulle