Koneet & autot

Škoda siirtyy sähköaikaan Citigo-e:llä ja Superb iV:llä

Yhtiö odottaa sähköautojen nappaavan neljänneksen osuuden vuoteen 2025 mennessä.
Jarmo Palokallio
Pieni Citigo-e vie Škodan täyssähköaikaan. Sitä ennen myyntiin saadaan Superbin ladattava hybridi.

Škoda siirtyy muiden mukana sähköautojen aikaan. Tietä avaa kokonaan sähköinen Citigo-e iV ja sivustatukea antaa ladattava pistokehybridi Superb iV.

Sähköinen Citigo-e on pienimmän kokoluokan auto. Sellaiset eivät ole lyöneet vielä Suomessa kunnolla läpi.

Pikkuautoja on vuodessa mennyt kaupaksi muutama tuhat. Siitä Škodan Citigon osuus on ollut pari sataa autoa.

Citigo-e:n myyntitavoitteet ovat siten maltilliset. Tässä vaiheessa kyse on enemmän brändin rakentamisesta.

Yhtiö odottaa silti, että sähkö nousee nopeasti varteenotettavaksi voimanlähteeksi. Škodan myynnistä sen osuuden odotetaan nousevan neljännekseen vuoteen 2025 mennessä.

Citigo-e on sinällään näppärä peli lyhyille matkoille, joilla ei tarvitse kuljettaa paljon tavaraa. Uuden wltp-mittaustavan mukainen toimintamatka autolle on 265 kilometriä.

Akkukapasiteettia autossa on peräti 36,8 kilowattituntia. Tuolla toimintamatkalla keskikulutukseksi tulee noin 14 kilowattituntia sataa kilometriä kohti, mikä vaikuttaa realistiselta.

Sillä siis selviää vähän pidemmistäkin ajorupeamista. Omimmillaan auto on kuitenkin lyhyessä kaupunkiajossa.

Auton 250 litran tavaratila vetää toki kauppakassit ongelmitta.

Takapenkit kaatamalla tila kasvaa vajaaseen kuutiometriin.

Citigo-e:n pikalataus onnistuu 40 kilowatin teholla CCS-pistokkeesta. Akku täyttyy 80 prosenttiin tunnissa.

Type2-piuhalla auto vastaanottaa energiaa 7,2 kilowatin teholla. Silloin latausaika venyy neljään tuntiin.

Tavallisesta suko-pistokkeesta tehoa irtoaa 2,3 kilowattia ja latausaikaa 80 prosenttiin tarvitaan jo yön yli eli vajaa 13 tuntia.

Citigo-en Suomen valloitus alkanee vasta ensi vuoden puolella. Tässä vaiheessa autolle ei ole edes hintaa tiedossa.

Jotain osviittaa antaa, että Citigon perusmallien hinnat pyörivät 15 000 euron tietämissä. Kun huomioon otetaan akkujen hinnan lisän ja toisaalta sähköauton matalamman autoverotuksen, auton myyntihinta saattaa asettua jonnekin 25 000 euron tuntumaan.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ilmastonmuutosta vastaan taistellaan tosiasioilla

Sähköautot törmäävät hinnan lisäksi huonoihin sähköverkkoihin isossa osassa maailmaa

Aasialaiset valmistajat hallitsevat sähköautojen akkumarkkinoita — Eurooppa sivuosassa