Koneet & autot

Autoliitto: Hallitus kurittaa työmatkalaisia ja vanhentaa autokantaa

Autoliitto muistuttaa, että Suomi on Euroopan harvimmin asuttu maa, joten ilman autoa on hankala tulla toimeen.
Jarmo Palokallio
Kun kaupunkilaiset luopuvat autoistaan ja jäävät kaupunkeihin, niin suurin häviäjä on Autoliiton mukaan maaseutu.

Autoliiton mukaan tänään julkistettu hallitusohjelma kurittaa työmatkalaisia ja vanhentaa autokantaa. Väylien lisärahoitus ja pitkäjänteinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ovat sen sijaan tervetulleita.

"Asteittainen autoveron alentaminen näyttää nyt julkistetun hallitusohjelman perusteella päättyvän. Kun valtio pitää kiinni autoverosta, niin autonomistajat pitävät kiinni vanhoista autoistaan. Tämä ei edistä liikenteen päästötavoitteita", toteaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

”Olisi ollut toivottavaa, että liikenteen verotuksen tulevaisuudesta olisi ollut enemmän konkretiaa. Se olisi poistanut epävarmuutta, jonka seurauksena autonostajat ovat lykänneet ostopäätöksiään."

Epävarmuus näkyy autokaupassa. Se on käynyt nihkeästi viime syksystä tapahtuneen päästöjen mittaustavan vaihdon jälkeen. Epävarmuutta ovat ruokkineet poliitikkojen vaalipuheet autoverotuksen muutoksista ja erilaisista kielloista.

Autoliitto perää työsuhdeautojen verokohtelun uudistus nopeaa linjaamista. Epäselvässä tilanteessa vaarana on nykyisten leasingsopimusten jatkaminen ja uusien autojen kaupan hiljeneminen entisestään.

Liikenteen ohjailemiseksi suunniteltu tiemaksu on perustuslain mukaan vero. Kansainvälisessä vertailussa Suomessa tieliikenne on jo nyt kireästi verotettua.

Uudet verot ovat nykyisiä tehottomampia ja merkittävä osa tieveroista valuu pienessä maassa verojärjestelmien rakentamiseen ja niitä pyörittäville yrityksille sekä hallinnolliseen byrokratiaan.

Autoliiton mukaan tämä on todettu joka kerta, kun tieveroja on aiemmin suunniteltu.

Kaiken lisäksi suomalaiset kaupunkiseudut ovat niin hajanaisia, että julkisenliikenteen palvelukyky ei riitä niissäkään täyttämään ihmisten päivittäisen liikkumisen tarpeita.

Näin ollen tieverosta muodostuisi uusi kaupunkiasumisen lisävero, joka iskee tasaverona erityisesti työmatkaliikenteeseen ja työssäkäyntialueiden laidoilla asuviin.

”Suurilla kaupunkiseuduilla tehdään Suomen pisimpiä työmatkoja. Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät myöskään ymmärrä sitä, että kun kaupunkilaiset luopuvat autoistaan ja jäävät kaupunkeihin, niin suurin häviäjä on maaseutu”, Nieminen huomauttaa.

Hallitusohjelmassa kaavailtu 300 miljoonan euron perusväylänpidon lisärahoitus ja 20 miljoonan euron lisärahoitus talvikunnossapitoon sekä lisäpanostus yksityistieavustuksiin ovat järkeviä ja kannatettavia toimenpiteitä.

Tiestön päällysteiden kunto on heikentynyt huolestuttavalla tavalla ja nyt on aika panostaa erityisesti päällysteiden kunnostamiseen, jotta vaurioiden paheneminen saadaan estettyä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hallitusohjelman voittajana selviää tupakoimaton, pienituloinen eläkeläinen

Työllisyyteen panostaminen on tulevaisuuspolitiikkaa

Tekemättä ei voi jättää