Koneet & autot

Raptorissa kaikki on vähän suurempaa – Fordin uusi avolava hakee ikonista asemaa

Raptor on leveämpi, korkeampi ja pidempi kuin Fordin tuttu Ranger.
Jarmo Palokallio
Raptor etenee vaivatta Saharan hiekkadyyneillä.

Suussa narskuu hiekka. Atlantti lähettää kipakoita tuulenpuuskia Saharan liepeisiin.

Dyynit liikkuvat ja elävät ja se mikä oli äsken tässä on kohta jossain muualla. Tuulenpyörteisiin tarttuneet pienet hiekanjyväset värjäävät taivasta punaisella. Välillä sitä kulkeutuu Suomeen saakka.

Paikalliset liikkuvat kameleilla ja aaseilla. Meillä on alla Fordin uudet avolava-Raptorit. Niitä ei mikään tunnu pysäyttävän eikä edes hirveästi häiritsevän.

Taakse jäävät Atlantin rantavallien teräväsärmäiset kivilouhikot ja Saharan petolliset hiekkaesteet.

Vertailu on vähän sama kuin jos rinnakkain laitettaisiin Ford Mondeo ja Mustang.

Raptorin koko nimi on Ford Ranger Raptor. Ranger on Fordin ennestään tuttu avolava. Tuo nöyrä työjuhta riittää monelle tai varmaan useimmille.

Raptor panee siitä paremmaksi. Raptor on 17 senttimetriä leveämpi, reilut viisi senttiä korkeampi, neljä senttiä pidempi ja maavaraakin autossa on 5 senttimetriä enemmän kuin Rangerissa.

Samoin iskunvaimennusta on parannettu.

Myös muodoissa löytyy. Eron huomaa etenkin massiivisesta keulasta, jossa Fordin nimi lukee isolla.

Vertailu on vähän sama kuin jos rinnakkain laitettaisiin Ford Mondeo ja Mustang.

Monelle tarpeisiin riittäisi Mondeo, mutta taatusti Mustang on se, minkä ratin taakse vielä useampi haluaisi. Harvalla siihen kuitenkaan on varaa.

Sama Raptorin kanssa. Auto pyrkii luomaan ikonisen paikan avolavojen katraaseen. Harvalla kuitenkaan riittää lompakossa paksuutta tuon unelman toteuttamiseen.

Raptorin lähtöhinta viisipaikkaisena henkilöautona on noin 100 000 euroa.

Luvassa on toki myös edullisempi pakettiautoratkaisu, josta on takapenkit poistettu. Silloin hinta putoaa 75 000 euroon. Kevytkuorma-autona Raptorin saanee jossain vaiheessa 65 000 eurolla.

Kuorma-automuutokset edellyttävät nopeudenrajoitinta sekä auton massan ja kantavuuden lisäämistä. Siihen päästään muun muassa ilmajousitukseen siirtymällä.

Jarmo Palokallio
Kamelikuljetukset olivat tuttu näky koeajoreitin varrella.

Raptor on ilman kuormaa ajettaessa tyypillinen, asfaltilla vähän pompottava avolava. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti.

Ensikosketuksen jälkeen tuntuu, että auton ajettavuus paranee sekä nopeuden kasvaessa että tien huonotessa.

Marokon heikkokuntoisilla ja osin kapeilla öljysorateillä autolla pystyi huoletta tipauttamaan matkanopeudessa toisen puolen renkaat päällysteeltä pientareen puolelle.

Ääriolosuhteissakin auton ratin takana pysyi koko ajan varsin luottavaisena. Auto selvitti vaivatta kaltevuudet ja eikä juuttunut hiekkadyyneihin, kun vain muisti, että dyyneille pysäköidessä nokka jäi alaspäin.

Kahlaussyvyyttäkin Rapotorissa on 85 senttiin asti. Ihan heti ei siis tule mieleen järjellisiä olosuhteita, missä sillä ei selviäisi.

Raptorin konepellin alta löytyy pieni yllätys. Hillittömän kokoisen kasi- tai kutoskoneen sijaan auton voimanlähteenä on tuplaturbolla ryyditetty kaksilitrainen dieselmoottori. Siitä irtoaa 213 hevosvoimaa. Vääntöä dieselissä on tukevat 500 newtonmetriä.

Äänimaailman perusteella voisi kuvitella, että nokalla on suurempikin mylly.

Kone toimii saumatta yhteen 10-vaihteisen automaatin kanssa. Kuskin valittavaksi jäävät erilaiset ajotilat ja välityksen jakaminen neljälle tai kahdelle pyörälle.

Jarmo Palokallio
Lehtijousien sijaan taka-akselin päältä löytyvät kierrejouset.

Sitten ne miinukset. Raptor kantaa kuormaa vain 620 kiloa. Myös sen 2 500 kilon vetokyky on kilpailijoita heikompi.

Sisällä ratin säädöt ovat vaatimattomat. Penkkiä säätämällä hyvä ajoasento tosin löytyy nopeasti.

Raptorin toimitukset alkavat kesän jälkeen. Hinta rajaa ostajia tehokkaasti, joten toistaiseksi kiinnostusta on löytynyt pelastuslaitokselta ja puolustusvoimilta.

Maahantuoja uskoo, että pakettiauto- ja kevytkuorma-autoversiosta ovat kiinnostuneet myös koneyrittäjät ja muut urakoitsijat.

Jarmo Palokallio
Auto kantaa kuormaa vain 620 kiloa ilman kevytkuorma-automuunnosta.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suomalaisten autoajatuksia selvitettiin: Sähköauton suosio kasvaa, mutta selvä ykkönen on silti vanha tuttu

Oletko sinä tai onko tuttusi taipuvainen kaahailuun ja parkkisakkoihin? Asiantuntijan mukaan siinä tapauksessa kannattaisi harkita rauhallisemman perheauton hankkimista

Tanner tärisee ja pakokaasua tupruaa: Petri Wallius asensi Mersuunsa kaksi moottoria