Koneet & autot

Moottoripyöräkauppiaat tyrmäävät kevytautoasetukset: "Lähtökohtaisesti useiden EU-tason asetusten vastaisia"

Asetuksissa ehdotetaan muun muassa, että kevytautoihin sovellettaisiin henkilöautoja vastaavia säännöksiä, jotka liittyvät esimerkiksi henkilöiden kuljettamiseen ja ajoneuvon kuormaamiseen, rengasvaatimuksiin sekä katsastukseen.
Rami Marjamäki
Teknisen Kaupan Liitto on kannellut asiasta EU-komissiolle. Kantelun mukaan kevytautolainsäädäntö on ristiriidassa EU:n ajokorttidirektiivin kanssa. Kuvituskuva.

Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto pitää valtioneuvoston laatimia asetusluonnoksia kevytautoista lainvastaisina.

Asetuksilla täydennetään kevytautoihin liittyvää lainsäädäntöä. Asetuksissa ehdotetaan muun muassa, että kevytautoihin sovellettaisiin henkilöautoja vastaavia säännöksiä, jotka liittyvät esimerkiksi henkilöiden kuljettamiseen ja ajoneuvon kuormaamiseen, rengasvaatimuksiin sekä katsastukseen.

Teknisen Kaupan Liitto on kannellut asiasta EU-komissiolle. Kantelun mukaan kevytautolainsäädäntö on ristiriidassa EU:n ajokorttidirektiivin kanssa.

"Ehdotetut asetukset ovat lähtökohtaisesti useiden EU-tason asetusten vastaisia. Suomea on jo huomautettu virheellisestä lainsäädännöstä. Kevytautojen tulo markkinoille saattaa viivästyä tai estyä jatkossa kokonaan", moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa toteaa liiton tiedotteessa.

Kevytauto määritellään T1-luokan ajoneuvoksi, joka on muutettu vuonna 2015 tai sen jälkeen käyttöönotetusta M1-luokan ajoneuvosta eli henkilöautosta. Kevytautoa saisi ajaa AM-luokan ajokortilla eli niin sanotulla mopoautokortilla, jonka saamisen vähimmäisikä on 15 vuotta.

Summan mukaan molemmat asiat ovat EU-asetusten vastaisia. T1-luokka on traktoriluokka, eikä M1-henkilöauton voida hänen mukaansa katsoa millään muotoa täyttävän traktorin vaatimuksia vain rajoittamalla sen nopeus 60 kilometriin tunnissa. Summa korostaa AM-luokan ajoneuvo on nimenomaan mopoluokan ajoneuvo.

"AM-luokan ajokortilla ei saa ajaa traktoria, eikä sitä voida laajentaa raskaampien, nopeampien ja tehokkaampien ajoneuvojen, kuten kevytautojen kuljettamiseen", Summa painottaa.

Valtioneuvoston on tarkoitus päättää asetusluonnosten hyväksymisestä syksyllä. Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto huomauttaa, että mikäli lainsäädäntö tulee voimaan, pitää turvallisuuteen kiinnittää erityistä huomiota.

"Hitaan ajoneuvon kolmio ja eriväriset rekisterikilvet parantaisivat kevytauton näkyvyyttä tiellä. Lisäksi nuoren, kokemattoman kuljettajan ei tulisi sallia hinata peräkärryä tai kuormata ajoneuvoa kattokuormalla. Ne vaikuttavat ajoneuvon hallittavuuteen, eikä voida olettaa, että nuori, kokematon kuljettaja voisi hallita raskaasti kuormattua ajoneuvoa. Nopeusrajoittimen toiminnan varmistamiseksi kevytauton katsastusväli tulisi säätää vuosittaiseksi", Summa sanoo.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Työkoneala sitoutuu päästövähennyksiin – aluksi sähköistetään tiettyjä konetyyppejä

Uusi tieliikennelaki tuo muutoksia myös renkaanvaihtorutiineihin – näin ne muuttuvat

Psykologiliiton työryhmä toivoo kevytautolain perumista – vetoaa nuorten kuljettajien onnettomuusriskiiin