Koneet & autot

1,3 miljoonaa kappaletta myynyt Škoda Superb päivittyi sisäisesti

Valinnanvara kasvaa heikompiin olosuhteisiin sopivalla Scoutilla ja ladattavalla iV hybridillä.
Jarmo Palokallio
Nelivetoisen Superb Scoutin maavara on 1,5 senttiä perusversiota korkeampi.

Škodan suuri perheauto Superb saa päivityksen yhteydessä järeän Scout-version. Vuoden vaihteen tienoilla Superb-valikoimaa täydentää ladattava hybridiversio.

Superb on erityisen suosittu yritysautona. Yksityisten ostajien osuus on vajaa kolmannes.

Superb on sisätiloiltaan omassa luokassaan. Takapenkilläkään ei tule ahdasta. Tavaratila vetää 660 litraa.

Superb on Škodalle tärkeä malli. Ensimmäiset Superbit valmistettiin jo ennen toista maailmansotaa. Nykyaikainen Superb esiteltiin vuonna vuonna 2001, minkä jälkeen autoja on myyty 1,3 miljoonaa kappaletta.

Suomessa Superb on myynyt noin 1 600 kappaletta vuodessa. Sen osuus merkin myynnistä on noin viidennes.

Suosituimmat värit ovat musta ja harmaan sävyt. Mustaan päätyi viime vuonna viidennes ostajista.

Superbin kasvojen kohotus on tekniikkapainotteinen. Erilaiset avustinjärjestelmät ovat jatkossa saatavilla entistä kattavammin.

Tarkkanäköiset tunnistavat uutuuden hivenen aiempaa kookkaammasta jäähdytinsäleiköstä ja aiempaa sirommista ajovaloista. Style-varustelutasosta alkaen valot ovat automaattiset.

Scoutin mukana auto saa entistä paremmat maasto-ominaisuudet. Se tarkoittaa nelivedon lisäksi maavaran kasvua parilla sentillä 15,5 senttiin.

Vaikeimmissa kohdissa ajotilaksi löytyy off-road -asento. Saatavilla on myös mukautuva alusta.

Myös tehoissa löytyy. Scoutin huippuversiosta irtoaa 272 hevosvoimaa. Se riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa.

Bensakoneen vaihtoehtona on 2,0 TDI-diesel, jonka tehot ovat 190 hevosvoimaa. Viime vuonna dieseliin päätyi 60 prosenttia Superbin ostajista.

Launch Control järjestelmä takaa, ettei kiihdytysvoima huku sutimiseen.

Perheautolla moisia kiihdytyksiä harvemmin tarvitsee, mutta kuskia lämmittänee tieto, että voimaa on tarvittaessa reservissä.

Perus-Superb on parhaimmillaan matka-ajossa. Sillä ajaminen on vaivatonta ja auto vaikuttaa myös hiljaiselta.

Kolmesta bensamoottorista pienitehoisin on 150 hevosvoimainen. Sen saa myös käsivaihteella.

Dieselkoneiden tehot ovat 120, 150 ja 190 hevosvoimaa. Niistä keskimmäisen saa käsivaihteisena.

Viistoperäversiossa tavaratilaa on 625 litraa. Sen käyttökelpoisuutta vähentää korkea nostokynnys.

Uudistuneen Superbin hinnat ovat vielä auki. Ne selviävät piakkoin, sillä autoja alkaa saada Suomesta jo alkusyksystä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Koneviesti: Volvo Laplander C202 on muuttunut vuosien saatossa puolustusvoimain maastoajoneuvosta jokamiehen harrasteajokiksi – nykyään se sopii jopa nuoren ensiautoksi

Suomalaisten autojen suosikkiväreissä raju muutos: Yksi kasvoi reilusta viidestä prosentista lähes 30 prosenttiin, toinen syöksyi lähes neljäsosasta reiluun 10 prosenttiin

"Traktorin suuntamerkki vasemmalle ei ole kehotus ohittamiseen" – Osaatko ohittaa maatalouskoneet turvallisesti?