Koneet & autot

Koneviesti: Volvo Laplander C202 on muuttunut vuosien saatossa puolustusvoimain maastoajoneuvosta jokamiehen harrasteajokiksi – nykyään se sopii jopa nuoren ensiautoksi

Alun perin armeijan tarpeisiin kehitelty Volvo Laplander C202 tarjoaa nuoremmalle sukupolvelle mainiot puitteet vapaa-ajan autona niin kaupungissa kuin metsäreissullakin.
Julius Pietarinen
Nuoren ihmisen ensiautona Volvo C202 tarjoaa mainiot puitteet ystävien ja työkalujen kuljetukseen. Pidemmällä matkalla "peltorien" käyttö on suotavaa. Tämän kulkupelin koritöissä ei tarvitse saumoja hioa ja virheetön maalipintakin saadaan kustannustehokkaasti telalla tai spray-purkista. Vanha tekniikka on yksinkertaista korjata, ja osia saa edullisesti.

Ruotsin puolustusvoimat piti 1950-luvun loppupuolella tarjouskilvan armeijan uudesta maastoajoneuvosta. Volvon tuottama prototyyppi voitti, josta alkoi Volvo L3314:n tarina. Auton perustekniikka oli tuttu Volvon tuon aikaisista siviilihenkilöautoista kuten Volvo Amazonista. Voimanlähteenä käytettiin työntötangoin varustettua B18-moottoria.

Varusmiehissä uusi Volvo ei herättänyt suurta innostusta, sillä L3314 oli kaikkiin käyttötarkoituksiinsa alimittainen. Tästä auto lienee saanut lempinimensä ”valp” eli pentu. Pentu sai vuonna 1977 paremmin armeijan tarpeisiin sopivan isoveljen C303, jossa oli muun muassa portaaliakselit sekä lisää kokoa.

Armeijan saatua käyttöönsä isomman C303, Volvo päätti tarjota paranneltua ”valpia” siviilimarkkinoille. Suunnittelu tehtiin osittain uusiksi ja osia kerättiin muista Volvon tuotantomalleista. Volvo 240 luovutti ”pennulle” vaihdelaatikon sekä suuremman moottorin. Jakolaatikko oli kopio amerikkalaisesta Dana 300:sta. Uusi ”pentu” sai mallimerkikseen C202, joka oli melkoinen osien ja lisenssivalmistajien sekasikiö. Volvo kutsui tätä siviilimarkkinoille varustelemansa maastoajoneuvojen sarjaa Laplanderiksi.

Uuden maasturin mukavuutta oli paranneltu monin tavoin alkuperäisestä. Sisätilojen verhoilua sekä äänieritystä oli kohennettu. Nelivedon, voimanulosoton ja vinssin kytkentä tapahtui nappeja painelemalla sähköohjatulla alipainejärjestelmällä. Vinssi oli mekaaninen ottaen voimansa vaihdelaatikon välityksellä. Moottoriin oli satavilla lohkolämmittimen lisäksi polttoainekäyttöinen sisätilanlämmitin. Jarrujen tehoa kasvatettiin lisäämällä jarrutehostimet ja suuremmat rumpujarrut.

Volvon maastoajoneuvot valmistettiin samoilla periaatteilla kuin Jeepin ja Land Roverin vastaavat työkalumaasturit – rakenne piti sisällään teräksisen tikapuurungon, lehtijouset sekä jäykät akselit. Myös Laplanderin lisävarustelista oli kattava. Maasturin sai tehtaalta työtehtävän mukaisesti varusteltuna esimerkiksi perävaunuilla, mekaanisella vinssillä ja korjaamovarustuksella.

Heikompia voimansiirron osia lienevät akseliston vetoakselit, mutta pieni moottoriteho paransi voimansiirron kestävyyttä. Armeijan versioissa oli taka-akselilla kitkalevylukko ja edessä avoin tasauspyörästö. Laplander oli varustettu lukottomilla akseliston tasauspyörästöillä.

Armeijan versioita valpenista valmistettiin rätti- ja kovakattoisena noin 9 000 kappaletta ja siviilimallejakin tuotettiin noin 3 000 kappaletta. Ruotsissa sähköyhtiöt ostivat ison osan Laplandereista sähkölinjojen huoltotöihin. Suomeen Laplandereita päätyi käytännössä vain siviilikäyttöön. Vanhoja armeijan ajoneuvoja on kulkeutunut Ruotsin varmuusvarastojen huutokaupoista offfroad-harrastajille sekä entisöijille. Ambulanssikorisista Laplandereista harrastajat ovat rakennelleet varsin maastokelpoisia matkailuautoja.

Lue Koneviestin nettisivuilta, miten Laplander päätyi nuoren miehen ensiautoksi, ja mitä muutoksia omistaja on ajokkiinsa tehnyt!

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Nyt on aika tarkastaa perävaunujen ja työkoneiden takavalojen kunto – Koneviesti: Ongelmia aiheuttavat perävalot voi korvata langattomilla vaihtoehdoilla

Koneviesti: Kuusi kääntöauraa testissä – tarkastelussa työjälki, auran rakenne, kytkeminen traktoriin ja varusteet

Koneviesti: Kolmipistenostolaite oli ennen turvaohjaamoja monelle traktorille kohtalokas varuste – kuperkeikasta selvisi harva hengissä