Koneet & autot

EU tyrmää suomalaiset kevytautot

EU-komission lähettämää kirjettä asiasta ei olisi alkuperäisen ohjeistuksen mukaan saanut julkaista suurelle yleisölle.
Euroopan komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen. Kuvassa kevytautoja Auto 2018-tapahtumassa. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Euroopan unioni tyrmää Suomen suunnittelemat kevytautot. Komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen, ilmenee komission kirjeestä ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr.).

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu korkeintaan 60 kilometriin tunnissa. Ne olisi suunnattu 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia. Niiden on ajateltu korvaavan rakenteeltaan heppoiset mopoautot, joiden enimmäisnopeus on 45 kilometriä tunnissa.

Kevytautot luokiteltaisiin samaan ajoneuvoluokkaan kuin traktorit. EU:n mukaan kevytautot eivät täytä traktorikortin vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Toisaalta ne eivät myöskään vastaa mopoautoja koskevia vaatimuksia.

Komissio on huolissaan siitä, että kevytautoja ajavat 15-vuotiaat nuoret voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, kuten pienille lapsille, jalankulkijoille, pyöräilijöille ja eläimille.

"Kevytautojen massa on huomattava, jopa puolitoista tonnia. Niissä on tehokas moottori, niissä voi olla viisi matkustajaa, kuljettaja mukaan luettuna, ja niillä saisi jopa vetää peräkärryä. Kaikki nämä seikat yhdessä voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta, vaikka kevytautojen nopeus rajoitetaan 60 kilometriin tunnissa", komissio varoittaa huomautuksessaan.

Komission mukaan lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan luvattomalle käsittelylle alttiilla elektronisella laitteella eikä merkittävillä mekaanisilla muunnoksilla, joita on vaikeaa poistaa.

Komission kirje on varustettu merkinnällä "limited" eli rajoitettu, eikä sitä olisi saanut mukana olleen komission selityksen mukaan julkaista suurelle yleisölle. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kirje tulkittiin Suomen julkisuuslainsäädännön mukaisesti julkiseksi. Ministeriöstä kerrotaan, että tämän jälkeen komissiolta pyydettiin suostumus julkaisemiseen.

Kirjeestä kertoi Suomessa ensimmäisenä Aamulehti.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Keskustan kansanedustaja Joonas Könttä haluaa lakkauttaa EU:n alueiden komitean: "Tarvitsemme lisää tehokkaampaa aluepolitiikkaa ja vähemmän byrokratiaa"

Britannian Johnson tapaa EU-komission Junckerin maanantaina – "Ei ole syytä olla optimistinen"

Suomi haluaa ulottaa ilmastonäkökulman myös talouskysymyksiin – kokouksessa esillä myös päästökauppa ja lentovero