Koneet & autot

Skoda Kamig on kompakti kaupunkiauto suurilla sisätiloilla

Kamiq on kokonaan uusi katumaasturi, joka laajentaa tšekkivalmistajan mallistoa pienempään suuntaan.
Hermanni Härkönen
Kamiq on muotokieleltään Skodan katumaasturimalliston mukainen. Kompaktit ulkomitat mahdollistavat näppärän pyörittelyn kaupunkioloissa.

Kamiq pohjautuu saman tekniikkaan ja pohjalevyyn kuin aiemmin keväällä julkistettu Rapidin korvaaja Scala, josta tuttuja ovat myös 1,0- ja 1,5-litraiset turbobensiinimoottorit. Dieselversioita ei tuoda meille, mutta maahantuoja lupaa kaasukäyttöisen Kamiqin Suomeen ennen joulua.

Suomessa myydyimmäksi noussevat kolmesylinterisistä tehokkaampi, 115 hevosvoimaa kehittävä 1,0 TSi sekä nelisylinterinen 1,5 TSi yhdessä DSG-automaatin kanssa.

Jälkimmäistä ei ollut koeajoon saatavilla, mutta jo litrainen kone kuljettaa autoa yllättävän hyvin.

Auto on myös manuaalivaihteisena varsin helppo ja miellyttävä ajettava. Kytkintä ei joudu luistattamaan, sillä 200 newtonmetrin vääntö riittää hyvin pyörittelyyn kaupunkiajossa. Liikkeellelähdöt ja kiihdytykset ovat vaivattomia.

Alusta liukuu pehmeästi pienten epätasaisuuksien yli mutta pysyy kuitenkin tiukasti kiinni tiessä. Lisävarusteena on valittavissa alustansäätöjärjestelmä, jolle taitaa olla vähän tarvetta. Urheilualusta ei liimaa autoa tiehen juuri paremmin kuin vakiokaan, mutta tien epätasaisuudet tuntuvat ohjaamossa.

Muodoltaan Kamiqin tunnistaa eittämättä Skodaksi. Peltiä on taivutettu kyljistä ja keulasta tunnistettavalla, asiallisen tyylikkäällä tavalla.

Katumaasturimalliston muotokielen mukaisesti ajovalot ovat kaksiosaiset. Uutuutena ovat päällimmäiseksi nostetut led-toimiset päiväajovalot.

Valmistaja mainostaa Kamiqin yhdistävän katumaasturin tunnetut hyvät puolet, kuten suuremman maavaran ja korkean istuma-asennon, kompakteihin ulkomittoihin. Auto lunastaa lupaukset tilavalla sisustallaan.

Scalaan verrattuna autossa on 39 millimetriä suurempi maavara, ja korkeamman istuma-asennon ansiosta autosta näkee ympärilleen hyvin.

Normaalimittainen aikuinen matkustaa miellyttävästi takapenkilläkin, jossa 180-senttiselle koeajajalle jää suorastaan mukavasti sekä pää-, että polvitilaa. Istuimet ovat miellyttävät, ja sivuttais- ja reisitukea on mietitty.

Neljänsadan litran tavaratila tuskin riittää autossa neljän aikuisen matkatavaroille juuri viikonloppureissua pidemmäksi aikaa. Kenties juuri tämän vuoksi takapenkkien ja vänkärinistuimen kaataminen on tehty helpoksi.

Kamiq jäänee sisartaan Scalaa hieman kalliimmaksi. Nähtäväksi jää, kuinka paljon katumaasturin ulkonäkö ja korotettu maavara houkuttavat suomalaisia ostamaan sen ennen kenties käytännöllisempää hatchbackia.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Raptorissa kaikki on vähän suurempaa – Fordin uusi avolava hakee ikonista asemaa

Lexus UX on dinkkuparin viikonloppukarkki

Neljännen sukupolven Ford Focus: Koko perheen urheilujalkine hyvällä alustalla ja huonolla dieselillä