Koneet & autot

Tavara-autojen myynti kiihtyi elokuussa: Taustalla siirtyminen uuteen päästömittaukseen

Henkilöautokauppa on käynyt tänä vuonna selvästi viime vuotta vaisummin.
Jarmo Palokallio
Pakettiautot siirtyivät uuteen wltp-päästömittaukseen syyskuun alusta.

Pakettiautojen ensirekisteröintien määrä kiri elokuussa 1 617 kappaleseen. Se on yli puolet eli 52 prosenttia viimevuotista enemmän.

Pakettiautojen rekisteröintien kasvun taustalla on syyskuun alussa tapahtunut siirtyminen uuteen wltp-päästömittaukseen. Lakimuutoksen takia elokuussa rekisteröitiin poikkeuksellisen paljon aiemman tyyppihyväksynnän mukaisia pakettiautoja.

Pakettiautoja on koko alkuvuoden aikana ensirekisteröity 10 494, mikä on aavistuksen viimevuotista vähemmän.

Elokuun loppukiri kuvaa osaltaan eri valmistajien valmiutta uuteen mittatapaan siirtymisessä. Esimerkiksi Veholta kerrotaan, että wltp:n aiheuttamat hintamuutokset jäivät ennakkovalmistelun takia vähäisiksi.

"Joillakin pakettiautomalleilla hinnat nousivat hivenen. Siltä osin puhutaan sadoista euroista, tonnia enempää hinnat eivät nousseet millään", kertoo lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Henkilöautoja ensirekisteröitiin elokuussa 9 993 kappaletta. Määrä on kohtuukorkea, mutta se jää silti selvästi viimevuotista pienemmäksi.

Vuosi sitten henkilöautokauppa kävi elokuussa kuumana, sillä päästömittaustapa muuttui syyskuussa. Vanhan mittaustavan mukaiset uudet autot oli saatava sitä ennen pääosin pois kauppiaiden jaloista.

Sen jälkeen henkilöautokauppa on enempi vähempi yskinyt.

Uusia henkilöautoja on alkuvuoden aikana rekisteröity 79 492, joka on 13 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-elokuussa.

Autoalan mukaan uusien autojen päästöt ovat vähentyneet merkittävästi viimeaikaisten muutosten seurauksena. Tavoitteena on ollut, että mittaukset kuvaisivat mahdollisimman hyvin liikenteessä syntyviä päästöjä.

Suurimpana muutoksena on viime syyskuussa henkilöautoille ja nyt pakettiautoille käyttöön otettu wltp-mittaus, joka on muodostettu liikenteessä mitattujen ajosyklien perusteella. Se kuvaa selvästi aiempaa paremmin auton kulutusta ja päästöjä. 

Henkilö- ja pakettiautoilta edellytetään lisäksi laboratoriossa tehtävää päästömittausta täydentävää liikenteessä ajaen tehtävää Real Driving Emissions eli RDE-mittausta, joka mittaa ajon aikana syntyvien typen oksidien ja pienhiukkasten määrää.

Se tehdään auton mukana kulkevalla laitteella. RDE edellyttää esimerkiksi dieselautoilta katalyyttistä typen oksidien jälkikäsittelyä, joka on vähentänyt päästöjä keskimäärin alle neljännekseen aiemmasta tasosta.

Lisäksi voimaan astui uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely (In-Service Conformity Test), joka edellyttää, että päästömittauksia tehdään myös osalle liikenteessä olleista autoista viiden vuoden iässä tai 100 000 ajokilometrin kohdalla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Uni-koira kuoli ohikulkijan piittaamattomuuden vuoksi – metsästäjä vetoaa autoilijoihin: "Hiljennä ihmeessä!"

Arvaatko missä maakunnassa on eniten henkilöautoja asukaslukuun nähden? Se ei todellakaan ole Uusimaa

Päästötavan mittauksen muutos nostaa pakettiauton hintaa jopa tuhat euroa – joidenkin mallien hinta halpenee