Koneet & autot

Päästötavan mittauksen muutos nostaa pakettiauton hintaa jopa tuhat euroa – joidenkin mallien hinta halpenee

Wltp-mittaukseen siirtyminen on nostanut autojen hintoja suurimmillaan tuhansia euroja, mutta useimmiten muutos lasketaan sadoissa euroissa.
Timo Rintakoski
Päästömittauksen muutos halventaa Amarokin 2-paikkaista avolavaa, mutta auton 5-paikkainen täyden veron versio kallistuu tuhansilla euroilla. Kuvan Amarok on vuodelta 2016.

Pakettiautojen syyskuun alusta muuttunut päästömittaustapa kiritti pakettiautojen myyntiä elokuussa ja sotkee kauppaa jatkossa hintamuutoksilla.

Kaikkiin malleihin ei ole vielä saatavilla uuden wltp-mittaustavan mukaisia päästötietoja.

Päästömittauksella on merkitystä, sillä se määrittää autoveron ja sitä kautta myös auton hinnan.

Maahantuojien mukaan suurin osa hintamuutoksista pysyy satojen eurojen sisällä. Joissakin tapauksissa muutokset ovat kuitenkin tuhansia euroa.

Esimerkiksi Toyota Auto Finland kertoo siirtyneensä wltp-mittaustavan mukaiseen hinnoitteluun jo hyvissä ajoin Hiluxin ja Proacen osalta. Samanaikaisesta varustelu- ja tuoteteknisistä muutoksista johtuen malliston hinnat muuttuivat 500 euron haarukassa suuntaansa.

Syyskuun alku ei siten tuonut enää Toyotan mallistoon hintamuutoksia.

"Pakettiautoissa autoveron vaikutus ei alennetun autoveron takia ole muutenkaan niin raju kuin henkilöautoissa", tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen toteaa.

Myös Mercedes-Benziä tuovalta Veholta kerrotaan, että varautuminen mittaustavan muutokseen on sujunut hyvin. Malliston hintamuutokset ovat pysyneet sadoissa euroissa.

Volkswagenin mallistossa on jonkun verran hajontaa. K Autosta kerrotaan, että esimerkiksi suuri osa Caddy-mallistosta halpeni joitakin satoja euroja.

Transporterin osalta meneillään on mallimuutos. Uuden mallin wltp-arvot eivät ole vielä selvillä.

Amarokin 2-paikkainen pakettiautomalli halpenee, mutta vastaavasti täyden veron 5-paikkainen malli kallistuu reilusti eli tuhansilla euroilla.

Suuri kysymysmerkki on Crafter, johon ei ole vielä saatavilla uuden mittaustavan mukaisia tietoja.

Fiatin osalta tilanne on täysin auki, sillä emoyhtiö ei ole kiirehtinyt malliensa wltp-tyypittelyssä. Auton maahantuoja kertoo siksi myyvänsä maahan ennen muutosta tuotuja autoja vanhoilla päästötiedoilla ja hinnoilla.

"Maassa olevia autoja voidaan myydä niin kutsutulla häntäluvalla vuoden verran", FCA Finlandin myyntipäällikkö Timo Kokkonen kertoo.

Mittaustavan muutoksella pyritään antamaan entistä todenmukaisempi kuva autojen päästöistä. Wltp:n mukainen mittaustapa on siten nostanut autojen kulutuslukuja. Verottaja on vastaavasti luvannut korjata taulukoitaan niin, ettei autoverotus kokonaisuutena kiristy.

Volkswagen hyötyautoista vastaava Jukka-Pekka Sihvonen kertoo, että wltp:n mukaiset kulutus- ja päästölukemat vaihtelevat malleittain. Keskimäärin ne ovat 20–30 prosenttia vanhan normin mukaisia päästöjä suuremmat.

Toyotalla kulutus- ja päästöarvot kasvoivat 20–25 prosenttia, toteaa Karvinen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Käytettyjen autojen kauppa vauhdittui ja myyntiajat lyhenivät kesällä

Tavara-autojen myynti kiihtyi elokuussa: Taustalla siirtyminen uuteen päästömittaukseen

Simonkadun pääekonomisti: ”Missä on voima, siellä on vastusta”