Koneet & autot

Päästöhuijauksesta kärähtänyt Volkswagen uudistaa brändinsä ja pelkistää kaikkien tuntemaa logoaan

Yhtiö vaihtaa mainoksissa kertojan äänen miehestä naiseen ja luopuu samalla täydellisistä mainosmaailmoista.
Volkswagen
Volkswagen uusi logo on osa uutta brändiä. Siihen kuuluu täydellisestä mainosmaailmasta luopuminen ja miehisen mainosäänen vaihtuminen itsevarmaan naiseen.

Volkswagen julkisti uuden logon ja brändinsä Frankfurtissa autonäyttelyn yhteydessä. Uutena lähtökohtana on sähköinen ja digitaalinen tulevaisuus.

"Uusien tuotteiden avulla brändimme lähtee matkalle kohti päästöneutraalia tulevaisuutta. Nyt on oikea aika tehdä Volkswagenin uusi asenne näkyväksi muillekin”, sanoi Volkswagen-henkilöautojohtaja Jürgen Stackmann.

Uusi logo on aiempaa pelkistetympi. Brändin muutos viedään läpi ensi vuoden aikana. Se näkyy ja tuntuu autojen muotoilussa, asiakaskohtaamisissa ja koko yritysilmeessä.

Tavoite on päästä lähemmäksi ihmistä. Se tarkoittaa osin täydellisestä mainosmaailmasta luopumista.

Volkswagen ei siis enää keskity valokuvissa autojen täydellisyyteen. Tulevaisuudessa päätavoitteena on esitellä realistisia tilanteita, joihin asiakkaat voivat samaistua.

"Haluamme tulla inhimillisemmäksi ja raikkaammaksi, omaksua ja olla lähellä asiakasta ja kertoa aitoja tarinoita“, kertoi markkinointijohtaja Jochen Sengpiehl.

Muutos ulottuu äänimaailmaan asti. Volkswagen on useiden vuosikymmenien ajan käyttänyt autojen esittelyssä sekä mainoksissa miehen ääntä, mutta nyt brändi puhuu naisen äänellä.

Jatkossa Volkswagen puhuu lähes kaikilla markkina-alueilla lämpimällä, miellyttävällä ja itsevarmalla naisen äänellä.

Volkswagenin uudelleenbrändäys on yksi maailman suurimmista tämän tyyppisistä muutoksista autoteollisuudessa. Kaiken kaikkiaan muutos toteutetaan 171 markkina-alueella 154 maassa.

Maailmanlaajuisesti vaihdetaan noin 70 000 logoa yli 10 000 jälleenmyyjän sekä huoltoliikkeen tiloissa.

Jälleenmyyjäliikkeiden sisustukseen ei tule arkkitehtonisia muutoksia ja muutosten kustannukset pidetään muutenkin alhaisina.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hybridi-Passatin toimintasäde sähköllä kasvaa 56 kilometriin

Volkswagen karsii 7 000 työpaikkaa lähivuosina

Volkswagen paransi tulostaan kalliiksi käyneestä dieseljupakasta huolimatta