LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Koneet & autot

Kaupunkien keskustoihin sopiva Ford kulkee sähköllä 50 kilometriä

Akkua lataava litrainen bensamoottori pidentää toimintasäteen yli 500 kilometriin.
Jarmo Palokallio
Transit Customin ladattava versio sopii etenkin kaupunkien jakeluliikenteeseen.

Ford Transit Custom PHEV-hybridimallin sydämenä on pieni 1,0 litran EcoBoost moottori. Se syöttää virtaa sähkömoottorille.

Täyteen ladattu auto kulkee noin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Mikä tekee siitä varsin kätevän pelin päästön vähentämistä ajavien kaupunkien jakeluliikenteeseen.

Monet Euroopan suurkaupungit ovat jo rajoittaneet esimerkiksi vanhojen dieseleiden käyttöä keskusta-alueilla.

Polttomoottorin tuella Transit PHEV:n kantama kasvaa 500 kilometriin, mikä lisää melkoisesti auton käyttökelpoisuutta.

Hybridit jaetaan karkeasti kahteen luokkaan. Kevythybridit hyödyntävät jarrutusenergiaa, mutta niiden pääasiallinen käyttövoima tulee perinteisistä polttoaineista.

Ladattavat hybridit selviävät lyhyistä matkoista pelkällä sähköllä. Yleensä sähkövirtaa riittää 50 kilometrin matkalle, joskus jopa 100 kilometriin asti.

Transit PHEV on niin kutsuttu sarjahybridi, jossa autoa liikuttaa sähkömoottori, joka ottaa sähköä ladattavista akuista. Ajon aikana sähköä tuottaa polttomoottori.

Muiden hybridien tavoin se ottaa talteen myös jarrutusenergian.

Transit Custom PHEV on niin kutsuttu tonniluokan pakettiauto. Sen konepellin alta löytyy Ford Fiestasta tuttu 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori.

Voimalinjaan kuuluu 92,9 kilowatin sähkömoottori, josta voima välittyy etupyörille.

Auton 13,6 kilowattitunnin litiumioniakku on sijoitettu pohjarakenteisiin siten, että se ei vie tilaa lastilta tai matkustajilta.

Ford on testannut ladattavaa hybridiään Lontoon jakeluliikenteessä. Siellä testikilometrejä on kertynyt 240 000. Ajoista 75 prosenttia on hoitunut sähköllä ilman polttomoottorin apua.

Auton virallinen kulutus jää 3,1 litraan 100 kilometrillä. Ruotsissa muutaman sadan kilon kuormalla tehdyssä koeajossa bensaa paloi yli 6 litraa 92 kilometrin lenkillä.

Jarmo Palokallio
Tonniluokan Transit Custom PHEV kantavuus on 1130 kiloa. Peräkoukkua autoon ei saa.

Autosta löytyy neljä erilaista ajotilaa. EV Charge -asetuksella polttomoottori lataa ajoakkua. Lataus nousee jo 15 minuutin ajamisella 25 prosenttiin.

Akun latausaika kotipistorasiasta on 4,3 tuntia ja Type 2 -latauksella 2,7 tuntia.

Halutessa autoa voi ajaa pelkällä sähköllä tai sitten sähkön voi säästää myöhempää käyttöä varten.

Vaihdekepistä löytyy oma asento, joka tehostaa jarrutusenergian talteenottoa. Sitä käyttäessä auto ei juuri rullaa vapaana.

Jarmo Palokallio
Akun latausaika kotipistorasiasta on 4,3 tuntia ja Type 2 -latauksella 2,7 tuntia.

Ajossa hybridikuskilta vaaditaan rauhallista elämänkatsomusta. Auto ei kiihdy ohituksiin ja sen huippunopeus pysyttelee moottoritielläkin nopeusrajoitusten rajoissa.

Auton varustelistalta löytyy 12 voltin Epower-paketti, jolla autosta saa virtaa sähkötyökaluille enimmillään 6 kW:n teholla.

Kantavuutta autolla on 1130 kiloa. Peräkoukkua siihen ei saa.

Auton valmistus aloitetaan vuoden lopulla, Suomeen uutuus saapuu keväällä.

Ladattavan Transitin Suomi-hinnat saadaan marraskuussa. Maahantuojan karkean arvion mukaan pakettiautoversion hinta on noin 50 000 euroa.

Jarmo Palokallio
Bensamoottori lataa akkuja, jotka on piilotettu tavaratilan alle.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Vasemmistoliiton Li Andersson ehdottaa: Valtio voisi maksaa polttomoottoriautojen muuttamisen etanoli- tai biokaasuautoksi lähes kokonaan yhden vuoden ajan

Osaatko arvioida vanhojen renkaiden ja vanteiden kunnon? Asiantuntija kertoo, mitä asioita kannattaa huomioida

Suomessa on vain kolme virallista jäätietä – jäätie avataan, kun alla on vähintään 40 senttiä jäätä