LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Koneet & autot

Rengasvalinnalla voi säästää bensaa yli puoli litraa sadalla kilometrillä – raskaat sähköautot kuluttavat renkaita nopeasti

Nokian Renkaat kertoo leikanneensa liikenteen hiilidioksidipäästöjä 65 000 henkilöauton pakokaasujen verran alentamalla renkaiden vierintävastusta.
Kari Salonen
Suomessa vanhoista renkaista päätyy keräykseen 99 prosenttia.

Suomen tavoitteena on, että yhä useampi kansalainen ajelee tulevaisuudessa sähköautolla. Muutos luo vaatimuksia myös renkaiden kehitykselle.

Raskaiden sähköautojen suuret vääntöarvot ja tehot kuluttavat renkaita nopeasti. Lisäksi moottorimelun puute korostaa rengasmelua.

Renkaiden vierintävastusta pienentämällä sähköauto saa yhdellä latauskerralla enemmän kilometrejä.

Sama pätee polttomoottoriautoihin. Tuote- ja teknologiajohtaja Jukka Kasin mukaan Nokian Renkaat on vierintävastusta alentamalla leikannut liikenteen vuotuisia hiilidioksidipäästöjä 65 000 henkilöauton pakokaasujen verran vuoteen 2013 verrattuna.

Kehitys näkyy myös autoilijan lompakossa. Nokian Renkaiden laskelmien mukaan matalan vierintävastuksen renkailla voi säästää bensaa yli puoli litraa sadalla kilometrillä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kierrätettyä rengasrouhetta kulkeutuu urheilukentiltä luontoon – rengasteollisuus voimaton ratkaisemaan autoilun mikromuoviongelmaa

Luonnonkumin viljelyssä vaikeuksia – Tämä kuivuutta kestävä pensas voi pelastaa rengasteollisuuden

Nokian Renkaat aikoo tuplata myyntinsä Pohjois-Amerikassa – uusi tehdas Tennesseessä aloittaa tuotannon ensi vuonna