LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Koneet & autot

Uuden Golfin kojelaudasta saa turhaa hakea nappuloita – tulevaisuudessa älypuhelin voi korvata jopa auton avaimen

Digiloikan ottanut auto ymmärtää puhetta ja auton avainkin korvaantuu ennen pitkää älypuhelimella.
Jarmo Palokallio
Torstaina Saksan Wolfsburgissa esitelty uusi Golf on säilynyt ulkoa tunnistettavana, mutta vanhoja osia autosta saa hakea.

Volkswagenin uusi Golf tekee hyppäyksen nykyaikaan. Auton toimintoja voi ohjata puheella ja sen kanssa voi myös keskustella.

Vaikka auton ulkomitat ovat pysyneet ennallaan, lopputulos on aiempaa virtaviivaisempi. Tarkkasilmäiset huomaavat nokan madaltuneen. Ero näkyy myös ilmanottoaukoissa.

Samalla on kuitenkin säilytetty Golfin tunnistettavat piirteet. Volkswagen haluaa selvästikin pitää kiinni vanhoista asiakkaistaan.

Uutta on auton siirtyminen digimaailmaan. Se on yritetty tehdä käyttäjän tarpeista lähtien.

Auto tarjoaa käyttäjälleen omassa hintaluokassaan ensimmäisen täysin digitalisoidun ohjaamon. Vanhanaikaisista nappuloista on siis luovuttu. Näyttö ja säätimet ovat samaa linjaa ja niiden käyttö on yritetty tehdä mahdollisimman helpoksi.

Jopa valojen kytkin on nyt digitaalisina painikkeina. Myös ilmastointia ohjataan näyttöruudulta.

Valmistajan mukaan digipainikkeet toimivat, vaikka kuskilla olisi kylmän sään takia hanskat kädessä. Niiden todellinen toimivuus käytännön tilanteissa selviää vasta varsinaisessa koeajossa.

Digiloikkaan kuuluvat erilaiset liitäntämahdollisuudet. Tulevaisuudessa älypuhelin voi korvata jopa auton avaimen.

Autoon on liitetty Amazonin Alexa -järjestelmä. Sitä voi pyytää esimerkiksi soittamaan haluttua musiikkia tai tarkistamaan uutisia tai säätä.

Auton puheohjauksessa suomella ei täysin pärjää, mutta ainakin navigointiohjelma toimii suomeksi.

Autossa on myös toiminto, jolla se kommunikoi ulkopuolisten lähteiden ja muiden ajoneuvojen kanssa.

Auto siis ottaa itsenäisesti vastaan tietoa esimerkiksi ajoreitille osuvista ruuhkista ja onnettomuuksista.

Kovinkaan montaa vanhaa osaa autosta ei löydy. Konepellin alle on tarjolla kahdeksan uutta moottoriversiota. Bensiini- ja dieselmoottoreiden tehohaarukka on 66-221 kilowattia.

Uudella dieselmoottorilla polttoaineen kulutuksen luvataan vähenevän jopa 17 prosenttia.

Luonnollisesti tarjolla ovat myös kaasu- ja hybridiversiot. Kevythybridien lisäksi tarjolle tulee ladattava hybridi. Sen tehot ovat 150 ja 180 kilowattia.

Uusi Golf esiteltiin lehdistölle eilen torstaina Saksan Wolfsburgissa. Suomeen uutuus saadaan ensi vuoden puolella.

Jarmo Palokallio
Mittaristo ja hallintalaitteet ovat muuttuneet digitaalisiksi. Perinteisiä painikkeita löytyy vain ratista.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Volkswagen pistää Golfin uusiksi, henkilöautoista sitä enemmän on myyty vain Toyota Corollaa

Päästöhuijauksesta kärähtänyt Volkswagen uudistaa brändinsä ja pelkistää kaikkien tuntemaa logoaan

Hybridi-Passatin toimintasäde sähköllä kasvaa 56 kilometriin