LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Koneet & autot

Virasto varoittaa yllätyslaskuista – vierailu autojen hinta-arviosivustolla voi johtaa ikävään yllätykseen

Autonarviopalvelut ovat aiheuttaneet harmia ja työllistäneet kuluttajaviranomaisia monissa maissa jo usean vuoden ajan.
Kuvitus: Juho Leskinen
Hinta-arvioita tarjoavien palveluiden kanssa on syytä olla tarkkana, sillä ne tuottavat jatkuvasti kuluttajille ikäviä yllätyksiä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittaa, että vierailu autojen hinta-arviosivustolla voi johtaa yllätyslaskuun.

Viraston mukaan monet kuluttajat ovat tilanneet verkossa hinta-arvion autosta siinä käsityksessä, että palvelu on ilmainen. Palvelun käytöstä on kuitenkin seurannut lasku. Hinta-arvioita tarjoavien palveluiden kanssa onkin syytä olla tarkkana, sillä ne tuottavat jatkuvasti kuluttajille ikäviä yllätyksiä.

Kuluttaja-asiamiehelle, kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen tulleissa ilmoituksissa kuluttajat kertovat tyypillisesti törmänneensä sosiaalisessa mediassa mainokseen, jossa on houkuteltu antamaan muun muassa auton rekisterinumero ja sähköpostiosoite. Mainoksia on esiintynyt myös pelisivustoilla.

Kuluttajat ovat luulleet tilanneensa ilmaisen hinta-arvion autostaan, mutta sähköpostiin on tullut myös lasku. Useassa tapauksessa hinta-arvion tilaaja on alaikäinen, ja asiaa selvittämässä on hänen vanhempansa. Osa yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa kuluttaja kertoo, ettei ole edes vieraillut yrityksen sivuilla, eikä tehnyt tilausta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tänä vuonna ongelmia on aiheuttanut erityisesti hintaapua.fi -sivusto, josta on tullut kuluttajaviranomaisille toista sataa yhteydenottoa. Palvelun taustalla on virolainen yritys Infostar OÜ. Sivustolla palvelusta veloitetaan 150 euroa, mikä ei kuluttajailmoitusten mukaan ole käynyt ilmi esimerkiksi kesäkuukausina julkaistuissa Facebook-mainoksissa. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan tällä hetkellä yrityksen verkkosivuilla (hintaapua.fi) kuitenkin kerrotaan palvelun hinta.

Autonarviopalvelut ovat aiheuttaneet harmia ja työllistäneet kuluttajaviranomaisia monissa maissa jo usean vuoden ajan.

"Kuluttajan kannattaa aina tutkia tilaussivustoa tarkoin, ennen kuin syöttää sille henkilö- tai maksutietojaan, sillä pääsääntöisesti verkossa tarjottavat palvelut ovat maksullisia”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtaja Miina Ojajärvi neuvoo tiedotteessa.

Jos on tilannut autonarviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta, ei ole tehnyt tilausta lainkaan tai sen on tehnyt esimerkiksi alaikäinen lapsi, Kilpailu- ja kuluttajavirasto kehottaa tekemään yritykselle kirjallisen reklamaation. Virasto korostaa, että laskua ei tarvitse maksaa laskua, mutta reklamaatio tulee tehdä. Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta siitä jää todiste.

Säilytä saamasi hinta-arvio, laskut, reklamaatiosi sekä siihen tuleva vastaus. Jos yritys jatkaa laskutusta, antaa laskun perintätoimiston perittäväksi ja vastaanotat perintätoimistolta erillisen maksuvaatimuksen, virasto kehottaa olemaan välittömästi yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Edellisen kerran kuluttaja-asiamies varoitti autonarviosivustoista pari vuotta sitten.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää Keskon ja Heinon Tukun välisen yrityskaupan kieltämistä – Kesko vie markkinaoikeuteen

KKV:n pääjohtaja Ylellä: Veikkauksen tuotot pitäisi ohjata valtion budjettiin ja peliautomaatit piilottaa näkyvistä

Ethän päästä kotiremontin tyrkyttäjiä olohuoneeseesi? Hintataso voi olla jopa tuplasti keskivertoa korkeampi