LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Koneet & autot

Haluatko suojella autosi maalipintaa talvella? Jos valitset vain yhden hoitotoimenpiteen, asiantuntijan mukaan valintasi on selkeä

Auton suojaamiseen on monia keinoja.
Lari Lievonen
Seitsemän kilometrin mittainen Kolin jäätie on Euroopan sisävesien pisin.

Kolarikorjaamoketju Autoklinikka muistuttaa talviteidemme hiekka ja suola luovat erityisen ankaran ajoympäristön, jossa auton maali- ja muita pintoja on todellakin syytä suojata.

Korjaamoketju korostaa, että keinoja auton suojaamiseen on monia. Hyvä asia on myös se, että suojaaminen pidentää ajoneuvon elinikää ja laskee pitkässä juoksussa sen huoltokuluja.

Mikäli auton ulkopinnoille suo vain yhden hoitotoimenpiteen, sen tulisi Autoklinikan mielestä ehdottomasti olla säännöllinen ja huolellinen pesu. Puhdistus auttaa auton maalipintaa pysymään kunnossa ja poistaa esimerkiksi talvisin pinnoille kertyvän nastapölyn, joka voi syövyttää maalia ja aiheuttaa ruostetta. Pesun vanavedessä yleisenä toimenpidesuosituksena seuraa vahaus.

"Sekä pesu että vahaus kannattaa tehdä huolellisesti. Liat tulisi poistaa pesuaineella sekä pehmeällä sienellä tai harjalla pyöränkoteloita myöten, ja vahauksen tulisi kattaa myös kynnykset, pyörän kaaren reunat ja oviaukkojen sisäpuolet", Tapio Ikävalko Autoklinikalta neuvoo tiedotteessa.

Lisää turvallisuutta tuo tuulilasin ja sivulasien pesu. Ajonäkyvyys paranee huomattavasti, kun muistaa huolehtia kesän tomut pois myös tuulilasin sisäpuolelta. Autoklinikalta vinkataan, että laseille on myös saatavilla erilaisia pinnoitteita, joiden kanssa vesi virtaa ja lika irtoaa tavallista paremmin lasin pinnalta.

Maalipinta on mahdollista suojata keraamisella kovapinnoitteella. Autoklinikalta vinkataan, että kovapinnoitteen lisäksi erityisen kivisuihkuherkkiin kohtiin voi hankkia kiveniskukalvoa.

"Modernien autojen kurvikas muotoilu johtaa usein siihen, että korissa on kivisuihkulle erityisen alttiita kohtia. Näissä kohdissa maalipinta ottaa niin kovia ja tiheitä iskuja vastaan, että kalvot tai roiskeläpät ovat melkeinpä ainoa keino sen suojaamiseen", Ikävalko selittää.

Toisaalta ongelmaa voi myös helpottaa pitämällä huolta turvavälistä. Erittäin tärkeän liikenneturvallisuuden lisäksi reilu etäisyys edellä ajavaan nimittäin vähentää auton keulaan ja tuulilasiin lentävää kivisuihkua.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Sorrutko sinäkin? Neljä viidestä suomalaisesta tarkastaa auton rengaspaineet liian harvoin – joka kymmenes jättää kokonaan väliin

Taloustutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi halvin ratkaisu liikenteen päästöjen puolittamiseen – se rasittaisi kovimmin maaseudun asukkaita ja pienituloisia

Jos parkissa kolahtaa, kolhija poistuu paikalta liian usein jättämättä itsestään merkkiäkään – vain 12 prosenttia autoilijoista kohdeltu asianmukaisesti