LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Koneet & autot

Päällystettyjä teitä rouhitaan takaisin sorateiksi – "Tähän ajautuminen tuntuu pahalta"

Vanhat satsaukset valuvat hukkaan, kun rahat eivät riitä teiden kunnossapitoon.
Tomi Olli
Myös tiekuntien omistamia päällystettyjä teitä on jouduttu muutamaan sorateiksi. Lappajärvellä näin tehtiin pari vuotta sitten Tyyneläntiellä.

Teiden kunto puhuttaa eri puolilla Suomea, sillä kulkuväylien kunnossapitoon on rahoitus tiukassa. Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksen tienpidon suunnitteluyksikön päällikkö Vesa Leino pitää tilannetta surullisena.

”Onhan se sellainen, sillä 1980- ja 1990-luvuilla tehdyt satsaukset valuvat hukkaan, koska rahaa ei riitä kaikkien kulkuväylien riittävään hoitoon ja kunnostukseen.”

”Tilanne ei ole sinällään yllätys, sillä tämä on ollut tiedossa jo vuosia. Voin kuitenkin henkilökohtaisesti sanoa, että tähän ajautuminen tuntuu pahalta”, Leino pohtii.

Tilanne näkyy Etelä-Pohjanmaalla esimerkiksi tämän vuoden päällystystöissä. Uutta päällystettä on tehty vain noin 160 kilometrille.

”Määrän tulisi olla lähempänä viittäsataa kilometriä, mutta nyt ei rahaa ole ollut enempään. Hallituksen lupaus on kuitenkin, että ensi vuonna rahaa olisi enemmän käytettävissä.”

Monissa maakunnissa on jouduttu muuttamaan huonokuntoisia päällystettyjä teitä sorateiksi. Etelä-Pohjanmaalla ei näin ole tänä vuonna tehty ely-keskuksen alueella kertaakaan.

”Viimeinen tällainen toimenpide tehtiin useampi vuosi sitten, kun Vaasan lähistöllä muutettiin muutaman sadan metrin tie päällystetystä soralle”, Leino muistelee.

Suunnitteluyksikön päällikkö sanoo paineen muutostöille kasvavan koko ajan. Vähäliikenteiset tiet ovat tarkassa seurannassa.

”Lähitulevaisuudessa tällaiset toimenpiteet ovat todennäköisiä teille, joilla kulkee vuorokaudessa alle sata ajoneuvoa. Etelä-Pohjanmaalla seurannan alla olevia tiekilometrejä on maksimissaan viisi­sataa.”

Leino muistuttaa samalla, ettei päällystetyn tien muuttaminen soratieksi ole sekään halpaa.

”Muutos maksaa 25 000–30 000 euroa kilometriä kohden riippuen muun muassa siitä, miten paljon kiveä tiessä on, eli miten helposti sekoitusjyrsintä voidaan tehdä. Hinta on toki edullisempi kuin uuden asfaltin laskemisen osalta, josta hintaa voi kertyä tuplamäärä.”

Rouhittu päällyste jää tien runkoa vahvistamaan.

”Ennen soratieksi muuttamista täytyy kuitenkin ennakoida, saattaisiko tien käyttöaste jossain vaiheessa nousta. Tällaisissa tapauksissa tien soratieksi muuttaminen ja jälleen uudelleen päällystäminen olisi kaikkein kallein vaihtoehto.”

Soratien kunnossapito on kuitenkin asfalttitietä kalliimpaa, Leino laskee hinnan olevan ely-keskuksen alueella vuositasolla 1 500–2 000 euroa kilometriä kohden.

”Soratie vaatii esimerkiksi lanausta ja pölyn sitomista sekä tarvittaessa uuden kulutuskerroksen levittämistä. Hyvä­kuntoinen asfalttitiehän ei sinällään vaadi kuin hiekoitus­hiekkojen keräämisen.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Matkailuyrittäjä Karjalaiselle: Jäimme mottiin huonojen teiden takia

”Sora on soraa, mutta se ei ole samanlaista joka paikassa", rallitesti on suomalainen vientituote

Kelirikkokausi alkoi nopeasti ja odotettua rajumpana Keski- ja Itä-Suomessa