Koneet & autot

Osaatko arvioida vanhojen renkaiden ja vanteiden kunnon? Asiantuntija kertoo, mitä asioita kannattaa huomioida

Myös renkaiden säilytysolosuhteet vaikuttavat niiden kuntoon.
Kari Salonen
Ennen renkaanvaihtoa kannatta tarkastaa renkaiden sekä vanteiden kunto.

Käytettyjä autoja kauppaavan Kamuxin maajohtaja kertoo, miten käytettyjen renkaiden ja vanteiden kunnon voi tarkistaa. Maajohtaja Tommi Iiskonmäki huomauttaa, että renkaat vaikuttavat muun muassa turvallisuuteen, ajomukavuuteen sekä polttoaineen kulutukseen.

Renkaiden valmistusajankohdan voi tarkistaa renkaiden kyljessä olevasta nelinumeroisesta DOT-merkinnästä. Esimerkiksi luvussa 1516 kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittaa viikkoa 15 ja kaksi viimeistä vuotta 2016.

"Yli kuusi vuotta vanhoja renkaita ei kannattaisi enää käyttää. Vaikka renkailla ei olisi ajettukaan, niiden tekniset ominaisuudet ovat muuttuneet materiaalien osalta. Esimerkiksi ajan myötä renkaiden kitka vähenee, ja sillä on vaikutusta renkaiden pito-ominaisuuksiin erityisesti talvella", maajohtaja korostaa.

On syytä pitää mielessä, että myös renkaiden säilytysolosuhteet vaikuttavat niiden kuntoon. Renkaita pitäisikin säilyttää viileässä ja kuivassa paikassa valolta suojattuna. Vanteellisia renkaita säilytetään lappeellaan ja pelkkiä renkaita voi säilyttää pystyssä.

Iiskonmäen mukaan voi karkeasti laskea, että esimerkiksi talvirenkailla ajetaan keskimäärin noin 8 000–10 000 kilometriä talvessa. Keskimäärin rengasseteillä ajetaan taas noin 30 000–40 000 kilometriä eli kolmesta neljään vuotta. Renkaiden kulumiseen vaikuttaa muun muassa ajotapa.

Uusien kesärenkaiden urasyvyys on noin 7–8 millimetriä ja talvirenkaiden taas 9–10 millimetriä. Kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaiden vähintään kolme millimetriä.

"Turvallisuuden kannalta renkaissa on hyvä olla sakkorajaa enemmän urasyvyyttä. Talvirenkaiden urasyvyyden voi mitata kahden euron kolikon hopeareunuksella renkaiden kuluneimmasta urasta. Jos noin neljän millimetrin hopeareunus näkyy urasta, on syytä hankkia uudet renkaat, Iiskonmäki muistuttaa.

Nastarenkaista on hyvä tarkistaa myös nastojen määrä ja kunto. Eri renkaiden välillä ei saisi olla suuria eroja nastojen määrässä. Maajohtaja vinkkaa tarkastamaan renkaiden kulutuspinnan silmämääräisesti. Silmämääräisessä tarkastuksessa huomio kannattaa kiinnittää siihen, onko kulutuspinnassa pullistumia tai repeytymiä.

"Renkaat ovat voineet myös kulua epätasaisesti, ja yksittäisissä renkaissa voi näkyä jopa paljaita pintoja. Jos renkaassa tai renkaissa on epätasaista kulumaa, on hyvä tarkistaa renkaiden tasapainotus ja ohjauskulmat. Joskus epätasainen kuluminen voi olla merkki kuluneista iskunvaimentimista", Iiskonmäki kertoo.

Vanteiden tapauksessa on syytä pitää mielessä, että alumiinivanteet ovat herkkiä menettämään muotonsa osuessaan kanttikiveen tai tien kuoppaan.

"Välttämättä vanteessa ei näy silmämääräisesti mitään vikaa, mutta vanne voi olla vino ja sen takia rengas pyörii epätasaisesti. Vinon vanteen huomaa usein, kun katsoo miten auton renkaat pyörivät ajossa", maajohtaja vinkkaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tiedätkö, että Sotkamossa sijaitsee maamme ainoa hopeakaivos? Koneviesti: Varantoja näyttäisi olevan useiksi vuosiksi eteenpäin

Lue tarinat lukijoiden kehnoimmista konekaupoista – "Hankkimani rehuleikkuri toimisi ainoastaan laivan ankkurina"

Tässä on Vuoden autoksi valittu uutuus – antaa parasta vastinetta rahoille