Koneet & autot

Sähköauto ylsi ensi kertaa Vuoden Auto -kisan finaaliin – pienehköt perusautot vahvoilla

Audi E-tronin hinta on moninkertainen useimpiin muihin finalisteihin verrattuna.
Jarmo Palokallio
Audi E-tron on ensimmäinen Vuoden Auto -kisan finaaliin noussut sähköauto.

Vuoden Auto Suomessa 2020 -kisan finaaliin karsiutui tänä vuonna seitsemän autoa. Auto- ja liikennetoimittajat valitsivat ne 35 uutuusmallin joukosta.

Tällä kertaa finalistien joukossa erityisen vahvoilla ovat pienehköt perusautot. Finalistit ovat Audi E-tron, Mazda 3, Peugeot 208, Renault Clio, Škoda Kamiq, Škoda Scala ja Toyota Corolla.

Aikaisempien vuosien tapaan etenkin alkukarsinnan mallikirjo oli erittäin laaja. Mukaan mahtui automalleja perinteisistä myyntihiteistä sähköautoihin.

Hintahaarukkaa löytyy myös finalisteista. Ensimmäistä kertaa finaaliin noussut sähköauto, Audi E-tron maksaa 87 500 euroa. Se on monta kertaa enemmän, mitä halvimpien finalistien ratin taakse pääsy maksaa.

Miten kisa sitten voitetaan? Auton uutuusarvon lisäksi tuomaristo arvioi etenkin auton rahalle tarjoamaa vastinetta. Sen lisäksi tuomarit painottavat omien mieltymystensä mukaan autojen ajettavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä.

Viime vuonna kisan vei Ford Focus, joka oli samalla lähtöhinnaltaan kisan edullisimmasta päästä. Pelkällä hinnalla kisaa ei kuitenkaan voiteta.

Voittaja selviää 5. joulukuuta Helsingissä järjestettävässä liikennegaalassa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Biokaasua ei sovi unohtaa

Länsiväylä tutki: Espoolaiset valitsisivat uuteen autoonsa bensiinimoottorin – "Ehkä espoolaiset ovat realisteja"

Kauppakamarien mukaan hallitus on ylimitoittamassa sähköautojen latauspisteet