Autoliiton mielestä nopeusvalvonnassa pitäisi ottaa mallia Ruotsista: Kamerat sijoitettava tunnettuihin vaaranpaikkoihin - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Autoliiton mielestä nopeusvalvonnassa pitäisi ottaa mallia Ruotsista: Kamerat sijoitettava tunnettuihin vaaranpaikkoihin

Ruotsi on Autoliiton mukaan selkeästi Suomea edellä liikenneturvallisuudessa.
Kari Salonen
Autoliiton liittovaltuusto huomauttaa kannanotossaan, että kameroita on nykyisin paikoissa, joissa on hetkellisesti helppo ylittää nopeusrajoitus tahattomasti ja lisäksi niin, ettei liikenneturvallisuus vaarannu. Kuvituskuva.

Autoliiton viikonloppuna kokoontuneen liittovaltuuston mielestä liikenteen nopeusvalvontakameroiden sijoittelussa on monin paikoin parantamisen varaa.

Liittovaltuusto huomauttaa kannanotossaan, että kameroita on nykyisin paikoissa, joissa on hetkellisesti helppo ylittää nopeusrajoitus tahattomasti ja lisäksi niin, ettei liikenneturvallisuus vaarannu.

Jos liikenneturvallisuutta halutaan aidosti parantaa, voitaisiin kameravalvontaan ottaa liittovaltuuston mukaan mallia länsinaapuristamme Ruotsista, joka on liikenneturvallisuudessa selkeästi Suomea edellä. Ruotsissa valvontakamerat on sijoitettu tunnettuihin vaaranpaikkoihin niin, että niillä valvotaan paikallista, muuta aluetta alempaa nopeusrajoitusta.

Nopeusrajoituksen noudattamista on tehostettu sijoittamalla nopeusrajoitusmerkki ja kameravalvonnasta kertova lisäkilpi jonkin verran ennen kameraa.

”Tällaisessa toimintatavassa painotus on selkeästi liikenneturvallisuudessa. Tieto vallitsevasta nopeusrajoituksesta ja kameravalvonnasta tulee selväksi kaikille tienkäyttäjille, mikä tehostaa nopeusrajoituksen noudattamista vaarallisessa paikassa. Sakkoja ei päästä kirjoittamaan yhtä paljon, mutta liikenneturvallisuushyöty on suurempi”, Autoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jukka Joutsjoki toteaa tiedotteessa.

Joutsjoki huomauttaa, että nopeusrajoitusmerkki ennen kameraa vähentää myös turhia varmuuden vuoksi tehtyjä jarrutuksia ja niiden aiheuttamaa haitariliikettä.

”Satunnaista kiinnijäämisriskiä voidaan ylläpitää poliisipartioiden ja kameravalvonta-autojen avulla. Tässäkin valvonnan painopisteen tulisi olla liikenneturvallisuudessa”, hän lisää.

Lue lisää

Dieselin hinnasta liki puolet veroa – tankkaaminen kallistuu taas

Peltipoliisit korpiteiltä koulujen kylkeen

Näin pysäköit auton pysäköintitaskuun tien vasempaan reunaan – uusi tieliikennelaki sallii meilläkin nyt tämän

Aiemmin hätävilkkuja sai käyttää vain auton liikkuessa – asiaan tulee kesäkuun alussa muutos, jolla seurataan muun Euroopan esimerkkiä