Koneet & autot

Monet toivovat tiekarhua parantamaan soratien kuntoa – ely-keskus kertoo, miksi tiekarhun käytössä ei aina ole järkeä

Eniten runsaista sateista kärsivät yleensä sellaiset soratiet, jotka ovat savisella maalla peltoaukean laidalla.
Kimmo Haimi
Vettynyttä soratietä ei kannata höylätä, sillä raskas höyläyskalusto vain pehmittää entisestään tien pintaa ja heikentää sen kuntoa sekä ajettavuutta.

Syksyn runsaat sateet ovat pehmentäneet soratiet erityisesti Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Varsinais-Suomen ja Satakunnan ely-keskukset muistuttavat yhteisessä tiedotteessaan, että sorateiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa, ja se vaikuttaa osaltaan pintakelirikon muodostumiseen.

Eniten runsaista sateista kärsivät yleensä sellaiset soratiet, jotka ovat savisella maalla peltoaukean laidalla.

Ely-keskukset kertovat, että sen urakoitsijat levittävät ensiapuna mursketta huonokuntoisimmille tieosuuksille. Ne huomauttavat, että alueurakoissa on kuitenkin hyvin rajallinen määrä mursketta käytettäväksi, eikä yhä yleistyviä syksyn pintakelirikkoja pystytä tämän vuoksi riittävässä määrin hoitamaan murskeella.

Monet tienkäyttäjät toivovat ely-keskusten mukaan tiekarhua parantamaan tien kuntoa. Yhteistiedotteessa kerrotaan, että vettynyttä soratietä ei kuitenkaan kannata höylätä, sillä raskas höyläyskalusto vain pehmittää entisestään tien pintaa ja heikentää sen kuntoa sekä ajettavuutta.

"Höylätessään tiekarhu vain irrottaa kiinteän soran tienpinnasta, jolloin hieno kiviaines irtoaa karheammasta. Tällöin hieno kiviaines sitoo itseensä liikaa vettä aiheuttaen tien pinnan liejuuntumista", ely-keskukset perustelevat.

Irronnut kiviaines ei sitoudu sateella enää uudelleen, minkä vuoksi tielle muodostuu helposti kuoppia ja tilanne voi pahentua entisestään. Ainoa keino parantaa märän soratien kuntoa onkin levittää uutta mursketta pahimpiin paikkoihin. Ely-keskukset korostavat, että tällä keinolla tilannetta saadaan parannettua vain muutaman päivän ajaksi.

Höyläystyölle aiheuttaa reunaehtoja myös se, että ennen höyläystä pitäisi olla pari sateetonta päivää ja sen jälkeen liikenteen pitäisi ehtiä tiivistää tien pintaa muutama päivä ennen uusia sateita. Muussa tapauksessa työ menee hukkaan ja lopputulos voi olla jopa alkuperäistä huonompi.

Lue lisää