Toyotan luksusmerkki Lexus valtasi Amerikan 30 vuotta sitten - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Toyotan luksusmerkki Lexus valtasi Amerikan 30 vuotta sitten

Juhlavuotena tarjolle tuli sähköauto ja kevyesti uudistunut kuningasmalli RX.
Jarmo Palokallio
Lexuksen maahantuoja pitää uuden RX:n 85 000 eurosta alkavaa hintaa hyvin kilpailukykyisenä.

Toyotan luksusmerkiksi luotu Lexus juhlii 30 vuottaan. Sen kunniaksi RX uudistuu kevyesti. Ennen vuoden loppua Lexus ehti esitellä myös ensimmäisen täyssähköautonsa UX 300e:n.

Toyota rakensi Lexus-brändin haastamaan saksalaisia premium-merkkejä ja kohteena oli etenkin Pohjois-Amerikka. Siksi panostus oli kova alusta lähtien.

Toyotan satsaus kannatti. Lexuksen laatu vakuutti yhdysvaltalaiset auton ostajat.

Siellä merkin lippulaivana toimi V8-moottorilla varustettu ylellinen LS.

Koeajoon tarjottu ensimmäisen sukupolven LS tarjoaa kasettisoittimineen nostalgisen ajokokemuksen. V8:n voiman ja väännön tuntee myös tasaisessa matka-ajossa.

Kaikki yksityiskohdat tuntuvat edelleen toimivan kuten pitääkin.

Miinusta tulee vain auton muotoilusta. Se ei taatusti ärsytä ketään, mutta se on suorastaan tylsä. Ehkä se oli trendikästä 30 vuotta sitten.

Tuore, kevyesti juhlavuoden kunniaksi päivitetty RX on aivan toista maata. Sen muotoilu on suorastaan lennokasta.

30 vuodessa on totisesti tapahtunut paljon. Moottori on teholtaan ja väännöltään jotain aivan muuta kuin vanha V8, mutta ehkä eniten ovat silti muuttuneet avustavat järjestelmät ja autoihin tuotu digitekniikka.

Ensimmäisen LS:n ajaessa ulos tehtaalta nyky-RX:n tekniikkaa ei osattu edes kuvitella. Se oli hurjaa tieteiskuvitelmaa, jos sitäkään.

RX:n nykyinen eli kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2015. Valmistajan mukaan siinä yhdistyvät urheilullisuus ja ylellisyys.

RX:n ehostus on pistänyt auton etusäleikön uusiksi ja sijoittanut valoja matalammalle. Sisällä uutta on lähemmäksi kuljettajaa siirtynyt ja aiempaa suurempi näyttö. Se toimii myös kosketuksella ja siihen voi yhdistää oman älypuhelimen.

Mallisukupolven puolivälissä on nähty suurempiakin muutoksia.

Auton voimalinja on kolmannen sukupolven hybridiversiosta, joten sillä voi ajaa sähköllä enimmillään 70 kilometrin tuntinopeudella.

Se alkaa olla vanhaa tekniikkaa. Toyotan perusautot ovat jo hypänneet seuraavaan hybridisukupolveen.

Ajotiloista Sport+ antaa parhaan ajotuntuman pienillä mutkateillä. Mukavuutta painottavassa matka-ajossa Sport-asennot voi vastaavasti unohtaa.

Suomessa RX:n hinta karsii tehokkaasti ostajia. Niitä on myyty muutaman kymmenen auton vuosivauhdilla.

Maahantuojan mukaan kyseessä on silti brändille tärkeä kärkituote.

Maailmalla tilanne on toinen. RX on Lexuksen syömähammas. Se avasi vuonna 1998 luksus-katumaastureiden markkinat.

Noin parinkymmenen vuoden aikana niitä on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta.

Uudistuneen RX:n hinta Suomessa alkaa 85 462 eurosta. Parhaiten varustetun Luxuryn hinta on 100 000 euron päälle.

Maahantuojan mukaan auton hinta on varsin kilpailukykyinen, kun vertaa, mitä rahalla saa ja mitä kilpailijat vastaavista autoista pyytävät.

Uudelle UX 300e sähköautolle Lexus lupaa 300 kilometrin toimintasädettä. Sen sähkömoottori tuottaa 150 kilowatin maksimitehon. Auton korkeajänniteakun kapasiteetti on 54,3 kilowattituntia.

Lue lisää

Toyota ennustaa: Liiketulos putoaa lähes 80 prosentilla

Tämä tuttu automalli yrittää paluuta myyntilistan kärkeen

Lexus UX on dinkkuparin viikonloppukarkki

Toyota myi parhaiten viime vuonna