Hiipuneen autokaupan voittajat ja häviäjät selvillä: Škoda Octavia piti Toyota Corollan takanaan - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Hiipuneen autokaupan voittajat ja häviäjät selvillä: Škoda Octavia piti Toyota Corollan takanaan

Tänä vuonna autokauppaa odotetaan piristävän vähäpäästöisten autojen vyöry.
Jarmo Palokallio
XC60 pitää myydyimmän ladattavan hybridin paikkaa hallussaan.

Viime vuoden myydyin automerkki oli Toyota selvällä erolla Volkswageniin. Yksittäisistä automalleista suosituin oli kuitenkin Škoda Octavia, joka piti kevätkesällä uudistuneen Toyota Corollan takanaan.

Viime vuoden rekisteröinnit putosivat viitisen prosenttia. Uusilla henkilöautoilla se tarkoittaa 114 199 auton rekisteröintiä.

Autoalan mukaan näillä myyntimäärillä autokanta jatkaa vanhenemistaan. Tälle vuodelle autoala odottaa lievää lisäystä ensirekisteröinteihin.

"EU:n sanktiot uusien autojen päästöjen vähentämiseen ovat kovat. Siksi tänä vuonna tarjolle tulee paljon vähäpäästöisiä autoja, joita myydään hyvillä tarjouksilla", toteaa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Rissa uskoo vähäpäästöisten autojen vyöryn piristävän autokauppaa. Sinällään sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus autokaupasta on vielä pieni. Kasvuprosentit ovat kuitenkin kovat.

"Voin ennustaa, että tänä vuonna niitä myydään jo yli 10 000 kappaletta, eli kasvuprosentti pysyy yli 50:ssä", toteaa Rissa.

Ensirekisteröintien määrää on laskenut ensisijaisesti hidastunut talouskehitys, joka kääntyi vuosikymmenen alkupuolella talouden taantumaksi.

Kehitys on kääntänyt Suomen autokannan iän kasvuun ja hidastanut merkittävästi autokannan kiertoa.

"Siellä on paljon patoutunutta kysyntää. Jossain vaiheessa se purkautuu", toteaa Rissa.

Päästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamisen ja liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta kehitys on huolestuttava, sillä uusien autojen päästöt ovat huomattavasti pienemmät ja turvallisuusominaisuudet kehittyneemmät kuin vanhoilla autoilla.

Viime vuoden laskevilla markkinoilla erottui selviä voittajia ja häviäjiä. Kymppikärjen suurin voittaja oli Kia. Myös Mercedes-Benz pystyi kasvattamaan osuuttaan.

Kärkimerkkien suurin häviäjä oli Nissan. Myös Opel ja Volkswagen joutuivat antamaan periksi.

Kärkikaartin haastajista eniten osuuksiaan nosti Mitsubishi.

Yksittäisistä malleista kovimman nousun teki Toyota Corolla, jonka mallit uudistuivat vuoden aikana. Parhaiten myynyt Škoda Octavia kasvatti myyntiään poistuvalla mallistolla.

Kymppikärjessä hyvin myi myös Vuoden autoksi valittu Ford Focus sekä Volvo V60.

Lue myös:

Toyotan luksusmerkki Lexus valtasi Amerikan 30 vuotta sitten

Lue lisää

Kysely: Kuusi kymmenestä ei aio ikinä ostaa uutta autoa – enemmistö ei luota nykyautojen tekniikkaan

Korona siirtää uuden auton hankintapäätöksiä – käytettyjen kauppa käy silti hyvin

Korona kirittää käytettyjen autojen kauppaa: ”Suomessa on pitkään ollut kova kysyntä noin kymppitonnin vaihtoautoille"

Korona vanhensi autokantaa ja kiihdytti lainarahan käyttöä autokaupassa – jo 600 000 ajoneuvoa on rahoitusyhtiöiden omistuksessa