Koneet & autot

Perässä roikkujat ärsyttävät monia autoilijoita – asiantuntija kertoo, mikä on oikea toimintatapa, jos takana tuleva auto on aivan liian lähellä

Liian lähellä ajavat eli niin sanotut perässä roikkuja ärsyttävät monia autoilijoita.
Sanne Katainen
Automaattisesta liikennevalvonnasta ei toistaiseksi ole apua turvavälien valvonnassa.

Liikenneopettajia edustava Liikenneopetus ry nostaa verkkosivuillaan esiin sen, että peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Järjestö korostaa, että liian lähellä ajaminen tekee ajamisesta epämukavaa ja vaarallista. Liian lähellä ajaminen heikentää esimerkiksi näkyvyyttä ja liikenteen sujuvuutta.

Liikenneopettajien mielestä peräänajoja tai ketjukolareita ei sattuisi juurikaan, mikäli kaikki kuljettajat pitäisivät kiinni riittävistä turvaväleistä.

Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelän mielestä turvavälivalvontaa olisi syytä lisätä.

"Mahdollinen sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja etäisyyden merkityksestä", hän kommentoi.

Varapuheenjohtajan mukaan ongelman ratkaisussa ei ainakaan toistaiseksi ole apua automaattivalvonnasta. Tulevaisuudessa sekin voisi olla mahdollista.

Sopivan turvavälin arvioinnissa auttaa Mäkelän mukaan helppo muistisääntö, jota voi testata moottoritienopeuksissa. Tuolloin turvaväliä edellä ajavaan autoon pitäisi olla 100 metriä. Sekunteina tuo on noin 4–5. Jos saat selvää edellä ajavan auton rekisteritunnuksesta, ajat aivan liian lähellä.

Liian lähellä ajavat eli niin sanotut perässä roikkujat ärsyttävät monia autoilijoita. Moni saattaa miettiä, mitä pitäisi tehdä, jos takana tuleva auto on liian lähellä. Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti neuvoo tällöin kasvattavamaan itse turvaväliä edessä ajavaan.

"Idea on se, että älä missään nimessä provosoidu, eli älä lähde tekemään tahallisia äkkijarrutuksia tai itsekin kiihdyttämään siten, että ajat kohta itse edessäsi ajavan perässä kiinni. Pidä pää kylmänä ja keskity siihen, että itse ajat järkevästi ja säilytät turvavälin takana ajajan aiheuttamasta paineesta huolimatta”, hän täsmentää.

Lue lisää