Ladattavaa hybridiä ajetaan enemmän sähköllä kuin polttoaineilla - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Ladattavaa hybridiä ajetaan enemmän sähköllä kuin polttoaineilla

Autoalan mukaan joukkoon mahtuu myös mätämunia, jotka eivät ole edes avanneet auton latausjohtopussia.
Jarmo Palokallio
Suurinta osaa ladattavia hybrideitä ladataan tavallisista lämpötolpista. Myös 28 prosenttia varsinaisista sähköautoilijoista ottaa niistä virtaa.

Autoalan teettämä selvitys osoittaa, että sähköautojen lisäksi myös ladattavia hybrideitä ladataan ahkerasti. Se koskee myös työsuhdeautoja.

"Ladattavien työsuhdehybridien lataamisesta on monenlaisia käsityksiä. Selvityksen mukaan myös työsuhdeautoja ladataan ahkerasti", toteaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Kallio myöntää, että silti joukkoon mahtuu myös mätämunia, jotka eivät ole latausjohtopussia edes avanneet. Etenkin yksityisille sähköauton omistajille euro on kuitenkin hyvä konsultti.

He panostavat sähköisiin kilometreihin. Se johtaa siihen, että yli puolet ladattavien hybridien ajomatkoista tehdään sähköllä.

Selvitykseen osallistuneiden hybridien toimintasäde sähköllä oli 30–39 kilometriä. Se riittää suomalaisten keskimääräiseen päivittäiseen auton käyttöön.

Uusien ladattavien hybridien toimintasäde on jo selvästi pitempi, eli 50–60 kilometriä.

Sähköautoja on eniten sellaisissa talouksissa, joissa on useampia autoja. Tyypillisesti sähköauto tai ladattava hybridiauto löytyy omakotitalon pihasta.

Se liittyy latauksen helppouteen. Kodin lisäksi sähköautoja ladataan myös työpaikoilla.

Sen sijaan kauppakeskusten ja huoltoasemien latauspaikat karkottavat asiakkaita vaikeakäyttöisyydellä. Erilaisten appien ja sovellusten sijaan autoilijat toivoivat voivansa maksaa lataukset yksinkertaisesti pankkikortilla.

Ladattavien hybridien latauksessa tavallinen lämpötolpan pistoke on yleisin sähkön lähde. Varsinaisia sähköautoja ladataan erillisillä latauslaitteilla. Tosin niidenkin latauksessa lämpötolppien osuus on 28 prosenttia.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa pohtii, onko kaikille parkkipaikoille kaavailtu latauspaikkapakko paikallaan.

"Autoja ladataan lähinnä kotona ja työpaikoilla. Pitäisikö silti esimerkiksi kesätanssilavan parkkipaikalle rakentaa sähköautojen latauspaikat vai olisiko se hukkainvestointi?" Rissa kysyy.

Lue lisää

Sähköpyörien myynti tuplaantui viime vuonna – katso kuvat ja esittelyt useista pyörämalleista

Terrafamen tulos putosi, mutta liikevaihto nousi – nikkelin tuotantoennätys

Peugeot odottaa sähäkästä 2008-mallista uutta syömähammasta

Saksalaisten ladattavien katumaastureiden kisan avaa yllättäjä