Koneet & autot

Ennen yleistymistään pitkät HCT-rekat aiheuttivat runsaasti huolta liikenneturvallisuudesta – Traficomin asiantuntijan mukaan turvallisuus ei kuitenkaan ole heikentynyt

Eniten yli 30-metrisiä HCT-rekkoja liikkuu Nelostiellä Mäntsälän kohdalla.
Timo Lindholm
Pitkiä rekkoja hyödynnetään esimerkiksi puukuljetuksissa.

Reilun viiden vuoden kokeilujen jälkeen yli 30-metrisistä HCT-rekoista tuli osa yleistä liikennettä viime vuoden tammikuun loppupuolella. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntijan mukaan ennen pitkien rekkojen yleistymistä esillä olleet turvallisuushuolet ovat osoittautuneet turhiksi.

Eniten HCT-rekkoja liikkuu Nelostiellä Mäntsälän kohdalla, jossa yli 30-metrisiä ajoneuvoja kulkee arkisin reilu 50 kappaletta vuorokaudessa molempiin suuntiin. Kyseisiä rekkoja on Suomessa liikenteessä reilut 300 kappaletta.

”Ennen pitkien rekkojen yleistymistä oltiin laajasti huolissaan siitä, miten ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella voin todeta, että pitkille rekoille asetetut turvallisuusvaatimukset ovat olleet toimivia ja liikenneturvallisuus ei ole heikentynyt. Esimerkiksi risteysalueet voivat olla haastavia HCT-rekoille, mutta yhteispelillä on pärjätty ilman vakavia ongelmia”, Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti sanoo tiedotteessa.

Suomen tiestö sopii pääosin pitkille rekoille, vaikka aivan kaikista maantieliittymistä ei pysty ajamaan yli 30-metrisillä rekoilla. Pitkien rekkojen merkitys on suurin pisimmillä kuljetusväleillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Pohjanmaalle, Kainuuseen ja pohjoisimpaan Suomeen.

Väyläviraston kunnossapidon ohjaus ja kehittäminen -yksikön päällikkö Tuomas Toivonen huomauttaa, että HCT-rekat alentavat kuljetuskustannuksia erityisesti pitkillä välimatkoilla, koska kolme pitkää rekkaa korvaa neljä perinteistä rekkaa.

"Kustannussäästöjen ja ilmastohyötyjen lisäksi myös liikenneturvallisuus voi parantua, kun rekkoja tarvitaan vähemmän saman kuorman kuljettamiseen", hän lisää.

Lue lisää