Koneet & autot

MT koeajoi ensimmäisen täyssähköauton vahingossa – "Vähän ihmettelin, kun auto oli pesemätön ulkoa ja imuroimaton sisältä"

Lataus lämpötolpasta onnistuu, mutta vaatii kärsivällisyyttä
Jarmo Palokallio
e-Niron toimintasäde nousi lämpötolppalatauksella 390 kilometriin.

Joku viikko sitten noudin Espoosta koeajoon Kia Niron ladattavaa hybridiä. Se ei mennyt ihan putkeen.

Yritin ehtiä noutamaan auton ennen kehätien tukkivaa perjantairuuhkaa. Minulla oli kaiken lisäksi kelloon sidottu tapaaminen pääkaupunkiseudun toisella laidalla sijaitsevassa Viikissä, joten kiirettä piti.

Myös Kian maahantuojan edustajalla oli kalenteri täynnä. Hän ilmoitti, ettei ehdi tulla luovuttamaan autoa, mutta saisin sen avaimet respasta ja auto odottaisi parkissa talon edessä.

Näillä eväillä kuittasin auton avaimet sovitusti aulavahdilta. Vähän ihmettelin, kun auto oli pesemätön ulkoa ja imuroimaton sisältä.

Koeajojen sääntöjen mukaan autot palautetaan ja saadaan käyttöön tankattuina, pestyinä ja imuroituina.

Vahinkoja sattuu, ajattelin, ja kiirehdin nopeasti ruuhkautuvalle kehätielle.

Viikkiin päästyäni maahantuoja soitti perääni. Minun alleni oli annettu vahingossa täyssähköinen e-Niro ladattavan hybridin sijaan.

Koska auto oli minulle uusi ja kiire kova, en ollut eroa huomannut. Kyseinen matka kun olisi hybridilläkin sujunut sähköisesti.

Olin suunnitellut Nirolle 650 kilometrin koeajolenkin, mikä olisi tyhjännyt akun ja tankin, että siitä olisi saanut kulutuslukeman.

Lataamattomalla sähköautolla suunnitelmat menivät uusiksi. Päätin pysyä sen nopeasti kymmeniin kilometreihin hupenevan toimintasäteen rajoissa.

Lataustilanteen parantamiseksi kävin katselemassa nopeita latausmahdollisuuksia parissa parkkihallissa. Ne olisivat vaatineet appien lataamista ja vaikuttivat muutenkin monimutkaisilta.

Autoalan tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautoilijat välttelevät kyseisiä latauspaikkoja niiden vaikeuden takia. Joissain latauspaikoissa myös hinta hirvittää.

Siksi sähköautot ladataan lähinnä kotona tai työpaikoilla. Yllättävän moni käyttää lataukseen tavallista lämpötolppaa.

Ei voi kuin ihmetellä, miksi latauspisteiden rakentajat eivät ole tyytyneet yksinkertaiseen pankkikorttirahastukseen. Tällä systeemillä Prisman kymmenet latauspistepaikat ammottivat tyhjinä.

Lämpötolppalataus on hidasta, mutta jos lataukseen on yö aikaa, mikäs siinä.

Oma lämpötolppani kahden tunnin ajastus aiheutti lisähaasteita. e-Niron akun täyttämiseen meni kahdeksan tuntia, mikä vaatii useita vierailuja lämpötolpalla.

Pikalaturilla auton akun saa nopeimmillaan 80 prosenttiin 42 minuutissa.

Lopputuloksena auto näytti noin 390 kilometrin ajomahdollisuutta. Tietokone ottaa tuossa lukemassa huomioon auton ajohistorian.

Maahantuoja mainostaa, että auton virallinen toimintasäde on jopa 455 kilometriä. Ehkä se onnistuu kesäolosuhteissa.

e-Niro on mukava ja hiljainen ajettava sähköllä. Tavaratilaakin autosta löytyy normaaliin käyttötarpeeseen.

Sähkömoottori tarjoaa mahdollisuuden koviin kiihdytyksiin, mutta mieluummin autolla ajelee rullaillen ja sähköä säästellen.

Auton hinta hankintatuella on 37 990 euroa.

Lue lisää