Koneet & autot

Järkälemäinen lumensyöjä SM-7 tuli itärajan takaa Suomeen – katso kuvat!

Venäläisvalmisteinen juna on koekäytössä helmikuun loppuun saakka.
Jarkko Voutilainen/Väylä
Lumensyöjäjuna on nimeltään SM-7.

Venäjän rautateiden käytössä olevaa lumensyöjäjunaa kokeillaan Suomen rataverkolla helmikuun aikana. Kokeilun tarkoituksena on selvittää, voisiko uudenlaisella kalustolla kehittää rautateiden kunnossapitoa Suomessa.

Mukana kokeilussa ovat Väylä, RZD, Destia Rail, Finrail, Ramboll CM, Steelwheel ja VR Group.

Lumensyöjäjuna on nimeltään SM-7. Se on käytössä alkuperäisistä suunnitelmista poiketen lähinnä Kainuussa.

"Kuvittelimme, että Etelä-Suomessa on paljon lunta, ja ajattelimme mennä isoille ratapihoille eli Kouvolaan, Kotkaan ja Helsinkiin. Mutta tilanne onkin muuttunut paljon", Väylän rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle.

Siitä huolimatta, että kokeilu joudutaan sääolosuhteiden takia tekemään alkuperäisistä suunnitelmista poikkeavalla alueella, sillä saadaan Nummelinin mukaan hyvää kokemusta tulevaisuutta varten.

Lumensyöjäjunan nimi tulee siitä, että junan etuosan kone kerää lunta ja muut vaunut ovat lumen säilytystä sekä sen purkamista varten. Väylän mukaan juna soveltuu erityisesti ratapihojen lumenpoistoon.

Idea lumensyöjän kokeilemiseen Suomessa tuli Nummelinin mukaan viime talvena. Tällöin lumi aiheutti haasteita Kaakkois-Suomessa.

"Nämä kevyemmät lumenpoistokoneet, joita Suomessa on, eivät oikein enää riittäneet", Nummelin valaisee.

Puhdistuskaluston lainaaminen kokeilua varten Venäjältä on rautatieliikennejohtajan mukaan helpointa siksi, että Suomessa ja Venäjällä raiteet ovat yhtä leveitä. Siitä huolimatta kokemuksia lumenpoistokaluston käytöstä kerättiin myös esimerkiksi Ruotsista ja Sveitsistä. Näissä maissa raideleveys on kuitenkin eri kuin meillä.

Venäjällä on käytössä hieman Suomea järeämpää lumenpoistokalustoa.
Lue lisää