Koneet & autot

Korean typerä ja hauska mammuttiauto – MT koeajoi Ssanyong Rextonin

Ssangyong Rextonin ratissa kuljettajaa naurattaa, mutta 45 000 euron paketti herättää mielekkyyteen liittyviä kysymyksiä.
Pekka Fali
”Katsoin ensin, että kuka ajaa Mersulla pellolle”, totesi naapurin isäntä, kun toimittaja kävi testaamassa nelivetoa sänkipellossa. Yhdennäköisyys ML-Mersujen kanssa on vahva. Maasto-ominaisuudet riittivät kuivalla pellolla ajoon, mutta hiekan ja mäen yhdistelmä toi jo isoja ongelmia. Luistonesto ei korvaa lukkoja

Kytkettävä neliveto, paikat seitsemälle, valtavasti vääntöä, kova alusta, reilu kaksilitrainen turbodiesel. Tällainen auto oli uudistunut Nissan Pathfinder Ilta-Sanomien arvostelussa vuonna 2005. Jos automalliksi vaihtaisi Ssanyong Rextonin vuodelta 2016, olisi artikkeli edelleen lähes ulkomittoja myöten totuudenmukainen.

Tälle vuodelle päivitetty korealainen Rexton ei ole nykypäivän auto. Se on lajinsa viimeinen mammutti: Erillisen tikapuurungon päälle rakennettu maantielaiva, jolla ajaminen on kaikin puolin aikamatka vuosikymmenen taa, jolloin katumaasturibuumi velloi Euroopassa kovimmillaan. Maastossa se ei pärjää, se kävi selville kuvia otettaessa.

Koko nimeltään koeajossa oleva auto on Ssangyong Rexton D22 AWD 7AT Quartz. Uutuutena turbodieselkoneen tilavuus on kasvanut maitolasillisella 2,2 litraan ja automaattivaihteistoon on tullut kaksi pykälää lisää. Kvartsi on herkkukorivarustelutaso: tummennetut takalasit, pysäköintitutka eteen ja taakse, peruutuspeilin automaattinen himmennys, ratinlämmitin ja 18-tuuman aluvanteet. Vakiona autossa on peruutuskamera ja seitsemän istumapaikkaa.

Jättiläisen ohjaimiin kiivetessä ensivaikutelma on ylellinen, mutta luksus särkyy pian.

Nahkaratista, tummennetuista laseista ja lisävarusteena olevista nahkajakkaroista huolimatta auton sisusta tuo ulko­näkönsä ja tuntumansa puolesta mieleen rihkamatason tarvikekaukosäätimen.

Ratin takana on tunne, että auto yrittää kaikin voimin näyttää hintaansa hienommalta. Pehmeän kyydin, nahkasisustan, hyvän äänentoiston ja käppäisten nappuloiden kontrasti naurattaa. Liikennevaloissa ikkunasta näkee pienimpien katumaastureiden kuljettajien syliin.

Kaupungissa auto lipuu silkinpehmeästi. Mammutin korvan kokoisista peileistä näkee sivuille ja taakse kuin kuorma-­autosta. Parilla ensimmäisellä u-käännöksellä lähes viisimetrisen paatin pieni kääntö­säde yllättää. Siksi peruuttaminen ja pysäköinti on mitoista huolimatta vaivatonta. Kova alusta rytyyttää vähän kiveyksellä, mutta hampaat pysyvät suussa.

Maantielaiva on kotonaan myös tien päällä. Nautintoa piisaa kahdeksankympin ja moottoritienopeuksien välissä, eikä ilmanvastus kovissakaan nopeuksissa tee isosta autosta epävakaata. Satasen vauhdissa takapenkkiläisten kanssa voi keskustella puheäänellä.

Mutta mutta. Rextonia markkinoidaan ostajille, jotka harkitsevat käytetyn Land Cruiserin ostamista vetoautoksi. Vetokykyä on 2 600 kiloa. Vetomukavamman automaattiversion hinnat alkavat 45 000 eurosta.

Vaikka auto on kiva ajaa ja järkälemäisyydessään hauska, on se iso raha. Varsinkin, kun tuhannen kilometrin maantiekoeajon keskikulutus oli yhdeksän litraa satasella. Se on myös iso raha autosta, jossa ei ole edes ajotietokonetta. Se on iso raha autosta, jonka 11 merkki­huoltamosta kaksi on Tampereen pohjoispuolella, Oulussa ja Rovaniemellä. Edes 5 vuoden kilometrirajaton takuu ei lämmitä, jos matkaa huoltamolle on satoja kilometrejä.

Rextonin hinnalla saa täysvarustellun Honda CR-V:n, Subaru Foresterin tai Toyota RAV4:n. Samalla rahalla pääsee käsiksi myös kunnon nelivetoavolavoihin, Isuzu D-Maxiin, Volks­wagen Amarokiin ja Nissan Navaraan. Rextonin hinnalla saa myös 4–5 vuotta vanhan Mitsubishi Pajeron tai Toyota Land Cruiserin.

Mutta jos kaipaat uutta, 7-paikkaista, katseita kääntävää vetokykyistä nelivetoa, osta Rexton ja naura itsellesi ääneen. Luultavasti kaverisikin nauravat, mutta ison auton kyydit kelpaavat varmasti heillekin.

Autoja ei hankita järkiperustein.

Tekniset tiedot: Ssanyong Rexton W

Ahdettu dieselmoottori 2,157 l

Teho 131 kW/178 hv

Kokonaismassa 2 710 kg

Tavaratila:

7-paikkaisena 248 l

5-paikkaisena 1 112 l

2-paikkaisena 2 488 l

CO2-päästöt 184 (manuaali)/ 194 (automaatti) g/km

Hinta alkaen 39 990 e (man.), 44 990 e (aut.)

Vetokyky 2 600 kg

Kulutus 9,0 l/100 km (koeajo, automaattivaihteisto)

Lue lisää

Suzuki Ignis on minimalistinen katumaasturi, jolle on vaikea hahmottaa kilpailijaa

MT testasi, kuinka Toyotan Land Cruiser kulkee auraamattomilla metsäteillä – "Ajettavuus säilyi hyvänä"

Tesla teki kolmessa kuukaudessa 408 miljoonan dollarin tappiot – osake luisui jyrkkään laskuun

LVM:n virkamiehet julkaisivat toiveensa seuraavalle hallitukselle: Uudet bensiini- ja dieselautot kielletään, oman auton käytön kannustimet pois, kilometripohjainen tiemaksu käyttöön