Koneet & autot

Pakettiautojen rajoitukset poistuvat

Liikenneturva säilyttäisi tieliikennelain uudistuksessa heijastimet ja polkupyöräkypärät.
Sanne Katainen
Pakettiautojen ajoneuvokohtaiset rajoitukset ovat poistumassa.

Tieliikennelain uudistus purkaa byrokratiaa ja vähentää sääntelyä. Yksi näkyvistä muutoksista on pakettiautojen nopeusrajoituksen poisto. Myös polkupyöräkypärän ja heijastimen käyttöpakosta luovutaan.

Uusi tieliikennelaki luopuu paketti- ja matkailuautojen ajoneuvokohtaisesta 80 kilometrin tuntinopeudesta. Sen sijaan traktoreille saattaa aueta mahdollisuus tuohon nopeuteen. Mopojen nopeus pysyy kuitenkin 45 kilometrissä tunnissa.

Kevytperävaunuyhdistelmien suurin sallittu nopeus nousee 100 kilometriin tunnissa. Sillä halutaan sujuvoittaa liikennettä.

Ylinopeussakkoihin on tulossa suuria muutoksia. Jatkossa alle 30 kilometrin ylinopeudesta ei saisi sakkoa, vaan hallinnollisen virhemaksun.

Virhemaksu olisi sama tuloista riippumatta: 20–400 euroa.

Ylinopeuden ollessa 21–25 kilometriä tunnissa maksu olisi 300 euroa ja 26–30 ylinopeudessa 400 euroa. Vasta yli 30 kilometrin ylinopeus katsottaisiin rikokseksi, ja siitä saisi sakot.

Virhemaksu helpottaisi poliisin työtä. Ne postitettaisiin suoraa liikenneturvallisuuskeskuksesta ajoneuvon omistajalle.

Automaattista liikennevalvontaa halutaan ulottaa punaisia liikennevaloja päin ajamiseen ja suojateille. Siksi tulossa on automaattisen liikennevalvonnan havaitsemasta rikkomuksesta seuraava ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu.

Lain näkyvimpiin muutoksiin kuuluu keltaisen sulkuviivan muuttuminen valkoiseksi. Muutosta perustellaan kustannussyillä. Pelkkää yhtä väriä käyttämällä tiemerkinnät tulevat halvemmiksi.

Polkupyöräilijän kypärän käyttöpakosta ollaan luopumassa. Pyöräilyjärjestöt ovat ajaneet muutosta pontevasti. Niiden mukaan kypäräpakko vähentää pyöräilyä.

Liikenneturva on jyrkästi toista mieltä. Järjestön mukaan kypärän käytön hyödyt ovat kiistattomat.

"Lakiin voidaan kirjoittaa myös määräyksiä, joista ei seuraa rangaistuksia. Sama koskee heijastinpakkoa pimeällä", perustelee toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen Liikenneturvasta.

Polkupyörien turvallisuutta lisää pakollinen takavalo.

Talvirenkaita käytetään jatkossa tarpeen mukaan. Niiden käyttö tai käyttämättömyys perustuu autoilijoiden omaan harkintaan. Ajaminen kesärenkailla ei ole kuitenkaan sallittua, jos ajoradalla on lunta tai jäätä.

Tarvainen arvelee muutoksen vaikeuttavan poliisin työtä.

Nastoja saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Niitä voi käyttää myös muulloin, jos keli niin edellyttää. Siltä osin laki noudattelee nykyistä käytäntöä.

Koska nastat jakavat mielipiteitä, uutena liikennemerkkinä tarjolle on tulossa nastarenkaiden käytön kieltävä merkki. Sen käyttökohteet ovat kuitenkin vielä auki.

Kuljettajan omaa vastuuta lisätään myös kääntymistilanteissa. Kääntyvän tien kaistan saa jatkossa valita vapaasti.

Myös tien vastakkaiselle puolelle, auton keula liikenteen suuntaa vastaa pysäköinti muuttuu lailliseksi.

Tarvaisen mukaan uudistus ei täysin vastaa tavoitetta, eli myös uudesta tieliikennelaista on tulossa paikoin sekava ja vaikeaselkoinen. Liikenneturvan kannalta suurimpia heikonnuksia ovat heijastin- ja kypäräpakosta luopuminen.

"Nämä muutosesitykset kertovat, että lakimuutoksen ensisijainen tavoite ei ole liikenneturvallisuuden parantaminen."

Tieliikennelain uudistuksen lausuntokierros päättyi perjantaina. Hallituksen esitys uudeksi laiksi löytyy täältä.

Lue lisää

Uutissuomalainen: Nopeusvalvontakameroista suuri osa kuukausia pimeänä – valtio menettämässä vähintään 12 miljoonan tulot

Pyöräilyn suosion kasvu on lisännyt myös pyörävarkauksia – katso grafiikasta, missä päin Suomea varkaat ovat olleet erityisen ahkeria

Pyöräilijä, älä unohda tätä varustetta – sen puuttuminen voi johtaa jopa 40 euron sakkoon

Yle: Moni alkukesästä ylinopeussakon saanut välttyy maksulta – taustalla tietotekniset ongelmat