Näin vanhemmat voivat välttää uupumisen koronakriisin keskellä – asiantuntijat kannustavat pitämään mielessä kolme tärkeää asiaa - Kotimaa - Maaseudun Tulevaisuus
Kotimaa

Näin vanhemmat voivat välttää uupumisen koronakriisin keskellä – asiantuntijat kannustavat pitämään mielessä kolme tärkeää asiaa

Vallitsevassa tilanteessa ongelmissa voivat olla erityisesti sellaiset perheet, jotka ovat olleet haavoittuvia jo ennen koronatilannetta.
Markku Vuorikari
Tutkija muistuttaa, että näinä poikkeusaikoina tekemisen laatu korvaa määrän.

Koronaviruksen aiheuttama tilanne luo perheille yhdessäolon mahdollisuuksia, mutta se voi myös johtaa monenlaisiin vaikeuksiin ja ongelmiin.

Jyväskylän yliopiston tutkijat pelkäävät, että monien työn ja perheen samanaikaisten vaatimusten yhteensovittaminen saattaa altistaa vanhemmuuden uupumukselle. Toisaalta lasten etäkoulunkäynnin puitteista huolehtiminen tuo myös oman lisänsä kiireiseen arkeen. Suunnittelemalla, joustamalla ja itseensä luottamalla on jo pitkällä uupumuksen ehkäisyssä.

Professori Kaisa Aunola arvioi, että vallitsevassa tilanteessa ongelmissa voivat olla erityisesti sellaiset perheet, jotka ovat olleet haavoittuvia jo ennen koronatilannetta. Toisin sanoen kriisitilanne uhkaa kärjistyä.

"Vanhemmille, jotka ovat kokeneet haasteita vanhemmuudessa tai perhesuhteissa, tai joilla on elämässään muita stressitekijöitä, nykyinen tilanne voi muodostua painajaismaiseksi", Aunola muistuttaa yliopiston tiedotteessa.

Vanhemmuuden uupumuksen ja sen seurausten minimoimiseksi lapsiperheiden vanhempien jaksamista tutkiva International Investigation of Parental Burnout (IIPB) -hanke on laatinut vanhemmille suosituksia, jotka auttavat selviämään nykyisestä poikkeuksellisesta ajanjaksosta mahdollisimman suotuisasti.

Hankkeessa on Jyväskylän yliopistosta Aunolan lisäksi mukana myös tutkijatohtori Matilda Sorkkila. Sorkkila painottaa, että vanhemman on tärkeää luottaa itseensä.

"Jos on aikaisemmin selvinnyt vanhemmuudessa kohtaamistaan haasteista, selviää myös tästäkin tilanteesta. Koko perheenä voi tehdä sellaisia asioita, joista kaikki saavat virtaa ja hyvää mieltä. Tärkeää on viettää laadukasta aikaa yhdessä", hän sanoo.

Tutkijatohtorin mukaan itseään kuuntelemalla voi tunnistaa, mitä jaksaa tehdä ja mitä ei.

"Näinä poikkeusaikoina tekemisen laatu korvaa määrän", Sorkkila korostaa.

On selvää, että lapsiperheessä ei ole mahdollista olla läsnä joka tilanteessa ja vahtia kaikkea. Näin ollen vanhemman kannattaa myös joustaa tarvittaessa.

"Laadi lista asioista ja säännöistä, joiden osalta voit nyt poikkeusoloissa joustaa ja jotka pystyt sietämään. Tunnista pari tai kolme asiaa, joissa et jousta, ja tee ne selväksi", Sorkkila vinkkaa.

Tutkijan mukaan supernaisen tai -miehen sädekehää ei pidä tavoitella. Hän muistuttaa, että poikkeuksellisissa tilanteissa tarvitaan poikkeuksellisia toimintatapoja ja itsemyötätuntoa.

Sekä Aunola että Sorkkila kannustavat sekä hakemaan tukea että antamaan sitä. On hyvä pitää mielessä myös se, että monissa perheissä toinen vanhempi on nyt ehkä kokonaan kotona ja toinen työskentelee saman katon alla täysillä. Aiempien tutkimusten mukaan kotiin jäävät vanhemmat ovat kaikkein alttiimpia vanhemmuuden uupumukselle. Siksi onkin tärkeää, että kodin ulkopuolella työskentelevä ymmärtää kumppanin tilanteen kuormittavuuden ja osoittaa tukensa tälle tilanteeseen sopivalla tavalla.

Toisaalta lapset voi sitouttaa mukaan kotitöihin. Se onnistuu hyvin niin, että yhdessä sovitaan, miten kotityöt jaetaan. Sorkkila painottaa, että on parempi antaa kokemus valinnanmahdollisuudesta kuin vain määrätä tehtäviä.

"Tässä on tilaisuus kehittää keskinäistä tukea ja yhteishenkeä perheenä", hän sanoo.

Koska lapset eivät ole tottuneet suunnittelemaan itse päivänsä tahtia, vanhemman kannattaa yhdessä lasten kanssa laatia päivä- ja viikko-ohjelma. Ohjelmat kannattaa laatia niin, että sisältävät vaihtelevasti luovaa tekemistä, liikuntaa ja fyysistä toimintaa, etäkoulua, lukemista ja läksyjä, mutta myös rentoutushetkiä.

Tutkijat painottavat, että tunteitaan ei kannata kavahtaa ja kielteisetkin ajatukset ovat tavallisia hankalissa tilanteissa. Kun jaksaminen on koetuksella, on tärkeää tunnistaa tilanteen kärjistyminen ja hakea apua ajoissa.

"Kun tunnet itsesi ylikuormittuneeksi, käy vaikka ihan kirjaimellisesti haukkaamassa happea. Mutta, jos olet todella umpikujassa, etkä tiedä miten selvitä eteenpäin, soita terveydenhuollon ammattilaiselle", Aunola ja Sorkkila neuvovat.

Lisätietoa uupumuksen välttämisestä löydät täältä.

Lue lisää:

Unohda voittajatunti ja ylityöt, nyt mietitään mikä on riittävän hyvä työsuoritus – "Varmasti jokainen kokee jossain vaiheessa elämäänsä riittämättömyyttä"

Yksinäisyys, työuupumus ja kulttuurishokki: Muutto ulkomaille voi polttaa loppuun – Merimieskirkko kuuntelee yksinäisiä ulkosuomalaisia

Unitutkija: "Unen häiriöt voivat ennustaa masennuksen puhkeamista"

Lue lisää

Ruotsissa 77 uutta koronakuolemaa, viranomaiset sanovat uusien kuolemantapausten määrän olevan laskussa

Yhdysvalloissa jättiyllätys: 2,5 miljoonaa uutta työpaikkaa toukokuussa

Saksan teollisuuden tilaukset syöksyivät huhtikuussa ennätysluisuun – pahin lukema lähes 30 vuoteen

Suomessa ei yhtään uutta varmistettua koronavirustapausta eilisen jälkeen