VR järjestää myös jatkossa pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen – voitti tarjouskilvassa brittikilpailijan - Kotimaa - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Kotimaa

VR järjestää myös jatkossa pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen – voitti tarjouskilvassa brittikilpailijan

Liikennöinnistä oli alkujaan kiinnostunut VR:n lisäksi kuusi ulkomaista yhtiötä.
VR:llä oli tarjouskilpailussa yksi kilpailija, brittiläinen yksityinen Go-Ahead Group. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

VR järjestää Helsingin seudun liikenteen (HSL:n) junaliikenteen myös vastaisuudessa. Kyseessä on kymmenvuotinen sopimus, joka alkaa kesäkuussa 2021. HSL:n hallitus päätti asiasta kokouksessaan tiistaina. VR:llä oli tarjouskilpailussa yksi kilpailija, brittiläinen yksityinen Go-Ahead Group.

HSL kertoo tiedotteessaan, että se hylkäsi Go-Aheadin tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

"Kyse on tarjousmenettelyssä tapahtuneesta virheestä, ja sen sisältöä en lähde enempää julkisesti erittelemään", projektijohtaja Kimmo Sinisalo kertoo STT:lle.

HSL:n mukaan Helsingin seudun junaliikennettä myös nykyisin operoiva VR oli parempi myös tarjousten vertailussa sekä laadun että hinnan pisteissä.

Sopimus kattaa pääkaupunkiseudun kehäradan sekä Helsingin seudun muun raideliikenteen rantarataa pitkin Helsingistä Siuntioon ja pääradalla Helsingistä Keravalle.

Sopimuksen taustalla on HSL:n historian ensimmäinen lähijunaliikenteen tarjouskilpailu, joka alun perin olisi voinut toimia laajemmin suunnannäyttäjänä Suomen raideliikenteen kilpailutuksessa.

HSL käynnisti kilpailutusprosessin Juha Sipilän (kesk.) hallituskaudella kesällä 2018, jolloin Anne Bernerin (kesk.) johtama liikenne- ja viestintäministeriö valmisteli henkilöjunaliikenteen kilpailuttamista erissä muualla Suomessa. Viime kesällä virkaan astunut SDP:n johtama uusi hallitus kuitenkin hautasi hankkeen.

"Tämä tarkoitti käytännössä, että HSL:n tarjouskilpailu jäisi kilpailijoiden ainoaksi tilaisuudeksi tulla Suomen henkilöjunaliikenteen markkinoille", HSL:n hallituksen kokouksen esityslistassa arvioitiin.

HSL:n hankintaprosessi oli kaksivaiheinen, ja sen ensimmäisessä vaiheessa hankinnasta oli kiinnostunut yhteensä seitsemän yhtiötä. Silloin mukana oli VR:n ja Go-Aheadin ohella Ruotsin valtiollinen rautatieyhtiö SJ ja neljä muuta Euroopassa toimivaa joukkoliikenneyhtiötä.

Seitsemästä tarjoajasta viisi vetäytyi eri vaiheessa hankintaa omasta tahdostaan, Sinisalo kertoo. Osa kertoi päätöstensä syistä ja osa ei.

"On ilmeistä, että markkinatilanteen muuttuminen vaikutti joidenkin päätöksiin, mutta meidän asia ei ole kertoa yksittäisten yritysten valintojen taustoja sen tarkemmin", Sinisalo sanoo.

Hanketta vuosia vetäneen Sinisalon mukaan HSL on kaikesta huolimatta tyytyväinen tarjouskilpailuun, sillä se loi uskottavan kilpailutilanteen. HSL arvioi, että sen myötä kymmenen vuoden sopimuskaudella syntyy noin 275 miljoonan euron säästöt. Sinisalo kutsuu junasopimusta yhtiön ylivoimaisesti edullisimmaksi koskaan.

VR iloitsi tuoreeltaan tarjouskilpailun voittamisesta. Yhtiön mukaan sopimus kattaa seitsemää miljoonaa junakilometriä ja yli 70 miljoonaa matkaa vuodessa.

"Olemme todistaneet paikkamme kilpailukykyisenä eurooppalaisena rautatieoperaattorina ja tulemme varmasti jatkamaan kasvamista kilpailutuksien kautta", yhtiön toimitusjohtaja Rolf Jansson riemuitsi tiedotteessa.

Sopimuksen esittelytilaisuuksiin viime heinä- ja syyskuussa osallistuivat enää VR, Go-Ahead, SJ ja Arriva Sverige. Arriva on Saksan valtiollisen raideyhtiö Deutsche Bahnin omistama brittiyritys.

Go-Ahead on viime vuosina etsinyt uusia markkinoita useista maista. Se voitti esimerkiksi Norjan ensimmäisen raidekilpailutuksen, jonka myötä se aloitti liikennöinnin Oslon seudulla viime vuoden joulukuussa.

Helsingin seudun junaliikennettä operoidaan Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiön omistamalla kalustolla. Ne ovat operaattorin käytössä sopimuksen mukaisen liikenteen hoidossa ilman erillistä korvausta. Sopimuksessa on kolmen vuoden optio sekä maininta toiminnan mahdollisesta laajentumisesta.

Lue lisää

Tieliikenteen vuotuinen määrä putoaa ensi kertaa vuosikymmeniin – tuskin tällaisessa kuopassa käytiin 80- tai 70-luvullakaan, sanoo liikenneasiantuntija

MMM tarkentaa valtiontuen ehtoja Kuninkuusraveja hakeneelle Kaustiselle – yli 10 000 euron hankinnat kilpailutettava

VR varautuu kesän vilkkaimpaan aikaan poikkeusoloissa – liput juhannusjuniin on ostettava etukäteen

VR lopettaa toistaiseksi lipunmyynnin kaukojunissa – syynä koronavirus