Kotimaa

Onnettomuustutkintakeskus päättää alkuviikolla, aloitetaanko Gracen karilleajosta onnettomuustutkinta

Onnettomuustutkintakeskus kerää tietoja muun muassa sääoloista, aluksen ohjailusta ja siitä, viittaako mikään mahdolliseen tekniseen vikaan.
LEHTIKUVA / Niclas Nordlund
Ennen kuin päätös tehdään, Onnettomuustutkintakeskus kerää tietoja muun muassa sääoloista, aluksen ohjailusta ja siitä, viittaako mikään mahdolliseen tekniseen vikaan.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan ensi viikolla selviää, aloitetaanko Viking Linen matkustaja-autolautta Viking Gracen karilleajosta onnettomuustutkinta.

"Eilen kun saatiin tieto siitä, että tällainen iso ruotsinlaiva on saanut pohjakosketuksen, niin oli heti selvää, että tapahtumaa lähdetään selvittelemään alustavalla tutkinnalla", Nurmi sanoi STT:lle.

"Alustava tutkinta on meidän lainmukainen termimme. Se tarkoittaa sitä, että tartumme onnettomuuteen sen selvittämiseksi, onko tämä tutkittava tapaus vai ei", Nurmi jatkaa.

Vaikka heti haverin jälkeen oli selvää, ettei kyseessä ole kansainvälisten säädösten tarkoittama vakava merionnettomuus, voi Onnettomuustukintakeskus silti aloittaa tutkinnan.

"Meillä on toimivalta ottaa tutkittavaksi myös muita onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Silloin keskeinen arvioitava tekijä on se, onko tästä saatavilla sellaisia turvallisuushyötyä, jotka auttavat merenkulun ja yleisen turvallisuuden kehittämisessä."

Ennen kuin päätös tehdään, Onnettomuustutkintakeskus kerää tietoja muun muassa sääoloista, aluksen ohjailusta ja siitä, viittaako mikään mahdolliseen tekniseen vikaan.

"Tähän menee yleensä muutamia päiviä. Tuossa alkuviikolla, ehkä keskiviikkoon mennessä, ratkaisu on tehty", Nurmi uskoo.

Vaikka kyseessä on jo toinen onnettomuus merellä lyhyen ajan sisällä, Nurmi ei usko laivamatkustamisen muuttuneen turvattomaksi.

"Tämä tietysti herättää huolta ja pelkoa matkustajissa, mutta ei ole mitään sellaista ilmiötä näköpiirissä, että merenkulku olisi muuttunut vaarallisemmaksi."

Lue lisää

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja kertoo, millaisilla taustoilla suuronnettomuuksia tutkitaan – lento-onnettomuuden tutkinnasta ei vastaa neljä lentäjää

Miten onnettomuustutkinta, poliisin rikostutkinta ja palonsyyntutkinta eroavat toisistaan? Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja kertoo ja selittää myös, mitä ihmettä tarkoitetaan onnettomuustutkijoita koskevalla todistamiskiellolla

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja paljastaa tutkijoidensa kohtaaman painostuksen: Asiantuntemusta yritetään hyödyntää omien tarkoitusperien ajamiseen ja vastuukysymysten selvittämiseen

Onnettomuustutkintakeskus tutkii vuosittain noin 30 merkittävää onnettomuutta – johtaja kertoo, miten tutkintaprosessi etenee