Kotimaa

Korona rokotti Hesburgerin myyntiä: "Huhtikuuhun mennessä tilanne oli kääntynyt hyvin synkäksi"

Kaikkiaan yhdeksässä maassa toimiva Hesburger ei juuri nyt suunnittele uusiin maihin laajentumista.
Keväällä Hesburger joutui sulkemaan ravintoloita ja lomauttamaan yli 500 työntekijää Suomessa. Lehtikuva / Roni Rekomaa

Hampurilaisketju Hesburgerin myynti jäi viime vuonna noin seitsemän prosenttia alemmaksi kuin toissa vuonna. Yhtiön mukaan syynä olivat koko ravintola-alaa piinanneet äärimmäisen hankalat olosuhteet koronan vuoksi.

"Tammi–helmikuussa olimme ennätysvireessä. Huhtikuuhun mennessä tilanne oli kuitenkin kääntynyt hyvin synkäksi, ja tulevaisuus oli täysin epävarma", kertoo Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela tiedotteessa.

Keväällä ketju joutui sulkemaan ravintoloita ja lomauttamaan yli 500 työntekijää Suomessa.

Toisaalta poikkeusjärjestelyiden värittämän vuoden aikana Suomessa avattiin neljä uutta Hesburger-ravintolaa, ja syksyllä ketjun yhteenlaskettu ravintolamäärä maailmassa saavutti 500 ravintolan rajapyykin.

Viime vuonna ketjun verollinen myynti oli noin 324 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 217 miljoonaa euroa.

Suhteessa parhaiten koronakurimuksesta Hesburger selvisi Latviassa, Bulgariassa ja Ukrainassa ravintolamäärän kasvun johdosta. Kaikkiaan yhdeksässä maassa toimiva Hesburger ei juuri nyt suunnittele uusiin maihin laajentumista.

Salmela uskoo, että tammi- ja helmikuu tulevat olemaan ravintola-alalla vielä vaikeita.

"Tämänhetkisten rokotetietojen valossa uskon, että myynnillisesti voisimme palata normaaliin uomaan kesään mennessä", Salmela sanoo.

Salmelan mukaan Hesburgeria kannattelivat valmiit drive-in-ravintoloiden ja kotiinkuljetuspalveluiden verkostot sekä mobiilitilaukset ja ennakkomaksut mahdollistava Hesburger-sovellus.

"Henkilökuntamme teki tilanteessa hartiavoimin töitä, joustaen ja sopeutuen poikkeusjärjestelyihin", Salmela kiittää.

Hesburgerin operatiivinen johtaja Vesa Viitanen kertoo, että lisähaastetta viime vuoteen toivat maakohtaisesti vaihdelleet koronarajoitukset.

"Kovimpia rajoitukset ovat Saksassa, jossa ravintolat ovat olleet kokonaan kiinni jo kaksi kuukautta ja sulku jatkuu edelleen. Loppuvuosi oli todella haasteellinen tiukkojen rajoitusten vuoksi myös Baltiassa", Viitanen arvioi.

Lue lisää

Hesburger kirii kohti lihattomuustavoitettaan hitaasti: vuodessa sen lihattomien tuotteiden osuus nousi kuudesta prosentista kymmeneen

Hesburgerin mukaan kotimaiset ranskanperunat eivät kelvanneet suomalaisille – Suomen kaikki kolme suurta hampurilaisketjua tarjoavat ravintoloissaan ulkomaisia ranskanperunoita

Varsinais-Suomen maaseutunuoret heittivät haasteen pikaruokajätti Hesburgerille: Kotieläintuotteet täysin kotimaisia vuonna 2020, kasviproteiinituotteet viimeistään 2030

"Suosittelisin poliitikoille ja päättäjille, että tuet poistettaisiin. Näin markkinoilla muodostuisi lihalle oikea hinta" – Hesburgerin perustaja esittää Turkulaisessa