Kotimaa

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja paljastaa tutkijoidensa kohtaaman painostuksen: Asiantuntemusta yritetään hyödyntää omien tarkoitusperien ajamiseen ja vastuukysymysten selvittämiseen

Motiivina toimintaan voi olla vaikkapa vakuutusyhtiön korvauspäätöksen haastaminen.
Onnettomuustutkintakeskus
Vastuukysymyksiä koskeva selvitys halutaan tyypillisesti siksi, että joku taho haluaisi hyödyntää tätä turvallisuuden parantamisen sijaan omien tarkoitusperiensä toteuttamiseen.

Monesti Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntemusta halutaan hyödyntää erilaisten vastuukysymysten selvittämiseen.

"Se ei ole mitenkään hirveän yleistä, mutta ei myöskään harvinaista", Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo.

Painostusta harjoittavat Nurmen mukaan käytännössä erilaiset yksityiset tahot.

Johtaja painottaa, että Onnettomuustutkintakeskus tekee työtään ainoastaan turvallisuuden parantamiseksi, eikä sen roolina siis ole selvittää vastuukysymyksiä.

Vastuukysymyksiä koskeva selvitys halutaan tyypillisesti siksi, että joku taho haluaisi hyödyntää tätä turvallisuuden parantamisen sijaan omien tarkoitusperiensä toteuttamiseen. Motiivina voi olla vaikkapa vakuutusyhtiön korvauspäätöksen haastaminen.

"Se jää vähän arvailun varaan, kun näissä tapauksissa sitä todellista syytä ei meille tietenkään kerrota", Nurmi sanoo.

Usein kyse on siitä, että haluttaisiin selvittää, kuka maksaa vaikkapa laiterikosta aiheutuneet kustannukset.

"Tapaukset voivat liittyä vaikka tulipaloon, jossa joku laite on aiheuttanut palon, mutta siitä ei ole tullut isompaa tulipaloa. Yleensä ne tapaukset eivät ole seurauksiltaan mitenkään kovin isoja", Nurmi kertoo.

Mikäli seuraukset olisivat merkittäviä, ottaisi Onnettomuustutkintakeskus asian omatoimisesti tutkittavaksi. Esimerkiksi parhaillaan tutkittavana olevassa Jyväskylän Palokan senioritalon palon tutkinnassa on Nurmen mukaan vahva yleinen intressi. Palon tuhot olivat merkittäviä ja lisäksi senioritalossa käytetyt rakenneratkaisut ovat nykyisin melko yleisiä.

Lue lisää:

Amorella hinattiin satamaan – lautalla on edelleen kymmenittäin rekkoja ja henkilöautoja

Merivartija kuoli partioveneen upottua Suomenlahdella – veneessä oli kolmen hengen miehistö

Moottorikelkkailija kuoli onnettomuudessa Liperissä – kelkka saattoi osua kiveen

Lue lisää

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja kertoo, millaisilla taustoilla suuronnettomuuksia tutkitaan – lento-onnettomuuden tutkinnasta ei vastaa neljä lentäjää

Miten onnettomuustutkinta, poliisin rikostutkinta ja palonsyyntutkinta eroavat toisistaan? Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja kertoo ja selittää myös, mitä ihmettä tarkoitetaan onnettomuustutkijoita koskevalla todistamiskiellolla

Onnettomuustutkintakeskus tutkii vuosittain noin 30 merkittävää onnettomuutta – johtaja kertoo, miten tutkintaprosessi etenee

Kun juna suistuu raiteilta tai useita ihmisiä kuolee liikenteessä, hälytetään paikalle Onnettomuustutkintakeskus – johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo, miten tutkittavat tapaukset valitaan