MT Hevoset: Voit lukea MT Hevoset -sisältöjä maksutta 8.2.2021 saakka.
Kotimaa

Verotoimistossa ei asioi enää juuri kukaan, Omavero-palvelua käytettiin ennätysmäärä – korona totutti suomalaiset verottajan sähköisiin palveluihin

Omaveroa käytti viime vuonna kolme miljoonaa Verohallinnon asiakasta.
Jarkko Sirkiä
Omaveroa käytetään yhä enemmän veroasioiden hoidossa.

Koronatilanne romahdutti verotoimistokäyntien määrän, Verohallinto tiedottaa.

Koronatilanteen vuoksi verotoimistojen aukioloaikoja rajoitettiin. Paikanpäällä käynnin sijaan Verohallinto ohjeisti kansalaisia hoitamaan veroasioitaan joko puhelinpalveluissa tai sähköisiä asiointikanavia käyttäen.

Perinteisen puhelinpalvelun sijaan suomalaiset ryhtyivät hoitamaan veroasioitaan sähköisesti Verohallinnon Omavero-palvelussa. Palveluun kirjauduttiin Verohallinnon mukaan viime vuoden aikana ennätykselliset 25,3 miljoonaa kertaa.

"Oli meille pienoinen yllätys, että myös puhelinpalveluumme tulevien yhteydenottojen määrä väheni koronavuonna. Verotoimistoissa käyvät asiakkaat eivät siis siirtyneet käyttämään puhelinpalvelua, vaan he alkoivat käyttää Omaveroa", asiakaskokemusjohtaja Marja Koskimäki toteaa tiedotteessa.

Ihmiset hakivat myös ahkerasti tarvitsemaansa tietoa Verohallinnon verkkosivuilta, Vero.fistä. Sivustokäyntien määrä kasvoi 22 prosenttia edellisvuodesta 39,7 miljoonaan.

Verohallinto otti Omavero-palvelun käyttöön vuonna 2017 ja seuraavana vuonna se lanseerattiin verottajan henkilöasiakkaille.

Siitä asti palvelu on ollut Verohallinnon mukaan suosituin tapa hoitaa veroasioita.

Vuonna 2019 jo 84 prosenttia asiakkaiden asioinnista hoidettiin Omaverossa. 14 prosenttia asioinnista hoidettiin puhelinpalvelussa ja 3 prosenttia verotoimistoissa.

VIime vuonna Omaverossa hoidettiin jo 89 prosenttia kaikesta asioinnista. Puhelinpalvelun osuus laski 10 prosenttiin ja verotoimistoasioinnin osuus yhteen prosenttiin.

"Verotoimistot alkavat olla hyvin pienessä roolissa veroasioiden hoidossa, jos katsotaan isoa kuvaa. Toki verotoimistoilla on tärkeä rooli erityisesti sellaisille asiakkaille, joilla ei ole valmiuksia asioida sähköisesti", Koskimäki sanoo.

Verohallinnon mukaan asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä Omavero-palveluun.

Palvelun käytön jälkeen asiakkaita pyydetään vastaamaan kysymykseen siitä, miten asiointi palvelussa sujui. Kysymykseen vastattiin kolme miljoonaa kertaa. Vastaajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä.

Omaveron tuoteomistaja Joonas Jarva sanoo tyytyväisten määrän nousseen kahdeksalla prosentilla palvelun sitten käyttöönoton.

Asiakkailta saadun palautteen perusteella Omaveroon toivotaan eniten sivun skaalautumista älypuhelimihiin. Jo tällä hetkellä yli kolmannes asiakkaista käyttää palvelua älypuhelimella.

Jarvan mukaan älypuhelimien näytöille skaalautuva sivu on parhaillaan työn alla ja tulee käyttöön loppuvuodesta.

Lue lisää

LM: Valtion toimitilojen tarve vähenee – sähköinen asiointi kasvaa ja väestö keskittyy kaupunkiseuduille

Verottaja Joulupukin ovella kolkuttaa – lista muistuttaa sekä tilaajan että pukin velvollisuuksista

Helpotus Suomi.fi-valtuuksien kanssa tuskailleille: Katso-tunnisteelle neljä kuukautta jatkoa

Katso-painajainen ei koske Vipu-palvelun käyttäjiä: Viljelijöiden asiointipalvelun kirjautuminen ja valtuudet säilyvät ennallaan myös ensi vuonna