Kotimaa

HS: Päätökset liikenteen verotuksesta ja hinnoittelusta siirtyvät syksyyn

Hallituspuolueiden kesken on ollut näkemyseroja siitä, mitä ja missä tahdissa päätöksiä tehdään.
Tieliikenne tuottaa Suomessa 94 prosenttia liikenteen päästöistä.

Hallitus siirtää ratkaisuja liikenteen verotuksesta ja hinnoittelusta syksyyn, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Lehden mukaan päätöksiä tuista ja kannusteista voidaan sitä vastoin tehdä jo kevään kehysriihessä huhtikuussa.

Hallituspuolueiden kesken on ollut näkemyseroja siitä, mitä ja missä tahdissa päätöksiä tehdään, lehti kertoo. Mitään vaihtoehtoa ei ole vielä suljettu pois, joten esimerkiksi liikenteen verotukseen voidaan palata, jos muilla keinoilla ei päästä riittävän pitkälle päästöjen vähentämisessä.

Fossiilisten polttoaineiden verotus nousi 250 miljoonalla eurolla vuoden alusta. Keskusta torjuu ajatuksen polttoaineverojen lisäkiristyksestä ja painottaisi mieluummin etätyön lisäämistä.

Keskustelut liittyvät tavoitteeseen vähentää päästöjä. Tarkoitus on puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekasvupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja painaa ne nollaan viimeistään vuonna 2045.

Tieliikenne tuottaa Suomessa 94 prosenttia liikenteen päästöistä. Jotta puolittaminen onnistuisi, pitäisi päästöjen vähentyä vielä 1,55 miljoonalla tonnilla.

Lue lisää

Keskusta esitteli vaihtoehtonsa liikenteen päästövähennyksille: "Hallitusohjelman mukaiset polttoaineveron korotukset on tehty, eikä uusia tule."

Valtiovarainministeriö tyrmää alueellisen polttoaineveron – "Lisäisi liikennettä ja byrokratiaa"

Maaseudun autoilija kaipaa reiluutta

Ministeri Vanhanen ehdottaa paikannukseen perustuvaa verotusta polttoaineveron tilalle – "Nyt sorateillä ajetaan kalleimmat kilometrit"